Aerolinky neustále hľadajú spôsoby ako znížiť prevádzkové náklady. Inžinieri z európskej spoločnosti Airbus prišli s nápadom, ktorý by mohol ušetriť až 10 % paliva. Inšpiráciou im boli sťahovavé vtáky. Pri lete vtáka vznikajú na koncoch krídel vzdušné víry, ktoré však samotnému letu nijako nepomáhajú a sú len zbytočne vynaloženou energiou. No toto zmarené úsilie môže využiť vták letiaci v závese v správnej vzdialenosti a pod vhodným uhlom. Pilot lietadla v závese však musí byť schopný nájsť tú časť víru, kde vzduch prúdi hore, a nesmie sa priblížiť k strane smerujúcej nadol či k stredu víru, ktorý by mohol lietadlo nebezpečne rozkmitať. V Airbuse sa rozhodli tento spôsob cestovania otestovať pomocou dvoch lietadiel zaťažených na obvyklú prevádzkovú hmotnosť. Najskôr potrebovali zistiť, kde sa nachádza stred víru, aby doň nevleteli a neriskovali haváriu. V raných fázach testovania na to využívali umelo vyrábaný dym, ktorý potom nahradili lidarom. Výskumníkom sa tak podarilo zmerať parametre víru v rôznych vzdialenostiach od lietadla. Inžinieri na palube zaznamenávali údaje o spotrebe paliva, rýchlosti a ďalších veličinách oboch lietadiel. Ideálne miesto sa podľa testov nachádza vo vzdialenosti jeden a pol až tri kilometre za vedúcim lietadlom a čiastočne bokom. Pozícia sa však líši podľa letovej výšky, vonkajšej teploty, rýchlosti a hmotnosti lietadla letiaceho vpredu. Zapracovať tieto premenné do autopilota tak, aby vhodnú pozíciu letu v závese našiel počítač sám, však zrejme ešte chvíľu potrvá.
Lietať ako vtáky
Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 2/2019. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.