Je iba málo vecí, ktoré by vari každému urobili na Vianoce väčšiu radosť ako kľúčiky od auta, od luxusného ani nehovoriac.
Reklamy predstavujú autá ako predmety vášne, boja, túžby, zmyselnosti či len ako rodinných miláčikov. Mnohí považujú automobil za vďačný objekt míňania peňazí napriek tomu, že peniaze doň vložené sa nezhodnocujú, práve naopak. Niektorí však vidia v aute akúsi navštívenku alebo visačku či avízo svojho postavenia či životného štýlu. No istej skupinke ľudí z horných desaťtisíc sa máli aj luxus, ktorý ponúkajú prémiové značky za mastný príplatok. Vlastniť luxusné vozidlo je príjemné, ale vlastniť exkluzívny superluxus je ešte lepšie, nech to stojí hoci aj toľko, čo priemerne zarábajúci človek nezarobí za celý život.
Miliónové sny
Rolls-Royce, Maserati, Ferrari, Lamborghini, Bugatti… Pútajú pozornosť okolia, oživujú sny každého chlapca, ale aj nejedného dospelého. Za ten najväčší luxus však treba poriadne zaplatiť, a tak neprekvapí, že bez 2,7 milióna eur si nekúpite ani najlacnejšie auto z top desiatky najdrahších vozidiel sveta. Práve toľko totiž stojí Ferrari Sergio Pininfarina. O koncepte z roku 2013 sa pôvodne ani neuvažovalo, že by sa dostal do sériovej produkcie, ale nakoniec sa z neho vyrobilo šesť exemplárov. Automobil akceleruje z pokoja na stovku za tri sekundy a maximálna rýchlosť je nastavená 320 km/h. Ako bonus dostali všetci majitelia tohto Ferrari zlaté kolesá a interiér šitý na mieru podľa ich vkusu. Akosi neprekvapí, že deväť z desiatich najdrahších áut sveta sú superšportiaky. Okrem spomínaného Ferrari ide o produkty značiek Aston Martin, Bugatti, McLaren, Lamborghini, Lykan a Koenigsegg. Ich ceny sa pohybujú od 2,7 do takmer 4,3 milióna eur. Zvláštne postavenie má vysoko výkonné superšportové dvojmiestne kupé Mercedes-Maybach Exelero. Tento trhač asfaltov predstavili v lete 2005 pri príležitosti testovania novej generácie širokých vysokorýchlostných pneumatík od firmy Fulda, no do sériovej výroby sa napriek splneným rýchlostným limitom nikdy nedostal. To je aj dôvod, prečo sa Exelero neobjavuje vo všetkých prehľadoch najdrahších áut sveta, hoci jeho cena je 7 miliónov eur. Tvar Exelera navrhli študenti univerzity v nemeckom Pforzheime, úpravy motora zabezpečili špecialisti z Mercedes Car Group. Exelero s pneumatikami 315/25 ZR 23 dosiahlo rýchlostný svetový rekord 351,45 km/h v kategórii limuzín na sériovo vyrábaných pneumatikách.
Cena nehrá rolu
Jediné vozidlo, ktoré je súčasťou desiatky najdrahších áut sveta, no pritom nejde o čistokrvný superšportiak, je hyperluxusný Rolls-Royce Sweptail. So svojou cenou 11,5 milióna (!) eur trónil cenovým tabuľkám od roku 2017. A že je jeho cena z iných, priam astronomických sfér? Hoci sa ceny iných modelov od tohto ikonického výrobcu pohybujú na úrovni okolo pol milióna eur, treba si uvedomiť, že Sweptail je jedinečný solitér, ktorý vznikol na mieru ako takmer úplne nové auto. Pri jeho tvorbe sa potvrdilo nepísané pravidlo, že kto sa pýta na cenu, pravdepodobne si to nemôže dovoliť. Základom modelu Sweptail je Rolls-Royce Phantom Coupé s 12-valcovým motorom s objemom 6,7 l. Z originálneho 2+2 miestneho kupé však zostalo v podstate len šasi, všetko ostatné sa vytvorilo nanovo a na mieru bohatému zákazníkovi. Kto ním je, automobilka neprezradila, len naznačila, že ide o zberateľa vozidiel Rolls-Royce, znalca a zberateľa limitovaných a jedinečných produktov vrátane luxusných jácht a súkromných lietadiel. Anonymný boháč si prial jedinečné 2-miestne luxusné kupé s presklenou strechou a s nádychom retra, pričom zadná časť by sa mala podobať tvaru jachty, a to všetko, prirodzene, s vymoženosťami súčasnej techniky. Ako znalec značky si objednal niečo, čo by pripomínalo okázalé kupé Phantom I Round Door z roku 1925 či Phantom II Streamline Saloon z roku 1934.
Zmien, ktoré v porovnaní so svojimi vzormi Sweptail vo svojom jedinečnom zhotovení priniesol, je niekoľko. Len tvorba definitívneho dizajnu zabrala neuveriteľné tri roky. Šéfdizajnér značky Rolls-Royce Giles Taylor a jeho tím po celý čas konzultovali návrh s budúcim majiteľom. Výsledok je vskutku očarujúci. Po nakreslení dizajnu sa začalo s modelovaním vozidla v mierke 1 : 1 do špeciálnej tvarovacej hmoty. Tento model poslúžil ako vzor pre majstrov v práci s kovom, ktorí celú, ale doslova celú karosériu vyrobili ručne. Karoséria je z jedného kusu hliníka, iba dvere a kapoty sú samostatné diely, budia však dojem súvislého lešteného povrchu. Predná maska je doteraz najväčšia, aká sa v tejto britskej automobilke použila. Mriežka sa frézovala z jedného kusa hliníka a ručne sa leštila do zrkadlového povrchu finálnej podoby. Tie najjedinečnejšie krivky auta sú však v zadnej časti. Splývavá presklená panoramatická strecha sa postupne zužuje, pričom sa tiahne až po veko kufra. Pohľad zozadu s efektne zabudovanými zadnými svetlami, ktoré sú prepojené hliníkovým lemom v tvare písmena U, má byť vyjadrením pocty svetu jácht. Aj keď podľa tvorcov v interiéri vládne jednoduchosť a minimalizmus, vládne tu luxus a riešenia na mieru. Kabína má klasickú dvojmiestnu konfiguráciu GT s výrazne pretiahnutou zadnou časťou pripomínajúcou športové jachty. Majiteľa rozmaznáva kvalitná a ručne spracovaná koža v odtieni Moccassin a Dark Spice, ale aj drevené dekory Macassar Ebony a Paldao. V skrytom priestore za oboma dverami sa nachádza zásuvka s pánskym kufríkom, v lakťovej opierke je chladnička so šampanským a dvojicou pohárov. Namiesto zadných sedadiel je polica zo vzácnych drevín – na klobúky…
R
Foto Bugatti, Rolls-Royce