Majonéza na ilustráciu fúzie

Majonéza je prekvapivo vhodná na fyzikálne experimenty. Ak ňou jemne zatrasieme, elasticky sa vráti do pôvodného tvaru. Keď ňou pohneme silno, stane sa plastickou a natrvalo zmení tvar alebo sa rozpadne. Podobný prechod z elastického na plastický stav nastáva aj pri experimentoch, v ktorých sa na aktivovanie jadrovej fúzie používajú lasery. Lasery odpália kovovú kapsulu s palivom, čím sa natoľko zvýšia tlak a teplota, že sa atómové jadrá v palive spoja a uvoľnia energiu.

Foto istockphoto.com/Oleksandr Todorov

Keďže je ťažké skúmať materiály v extrémnych podmienkach potrebných na jadrovú syntézu, strojný inžinier Arindam Banerjee z Lehigh University v Bethleheme v Pensylvánii a jeho kolegovia si pomáhajú práve majonézou. Vedci sledovali, ako sa majonéza mieša so vzduchom pri otáčaní kolesa, do ktorého ju naliali. Keď sa koleso prestalo otáčať, sledovali, či sa vrátila do pôvodného tvaru, zmenila tvar alebo sa rozpadla. Tým určili hranicu medzi elastickým a plastickým správaním. Majonéza a vzduch sa podobajú roztavenému kovu kapsuly s fúznym palivom a plynu, ktorý obsahuje. Roztavená kapsula podobne ako lepkavá majonéza sama netečie, ale pri dostatočnej sile sa môže rozpadnúť. Ak sa kov stane plastickým skôr, ako dôjde k fúzii, plyn by mohol uniknúť, čím by sa pokus o fúziu pokazil.

Zo stránky ScienceNews spracovala

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 10/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.