Mestské transformery

Podľa odhadov OSN bude v roku 2030 žiť v mestách asi päť miliárd ľudí. V dôsledku toho výrazne vzrastie dopyt po mobilite osôb či tovaru, čo je výzva pre automobilky.

Už teraz v mnohých mestách sveta prebiehajú zmeny v oblasti dopravy, ktoré podporujú požiadavky znížiť emisie a zaistiť plynulejšiu prevádzku bez kolón. Technický pokrok pri elektrických a autonómnych vozidlách bude hlavný predpoklad úspešného prechodu na systém udržateľnej dopravy v mestách. Zatiaľ sa ukazuje, že budúcnosť dopravy, minimálne v mestách, je v elektromobiloch, navyše s autonómnym riadením.

Vízia Mercedesu

Pred rokom prišla automobilka Mercedes-Benz s konceptom Vision Urbanetic, v ktorom sa spája do jedného celku osobná a nákladná doprava. Základom konceptu je elektricky poháňaná plošina, ktorá nepotrebuje vodiča, pohybuje sa úplne samostatne. Na plošinu možno nasadiť automaticky či ručne modul na prepravu ľudí alebo modul na prepravu nákladu. Navrhované vozidlo nie je až také malé, na dĺžku meria 5,14 m. Nákladný modul ponúka ložnú plochu dlhú 3,7 m a objem nákladového priestoru 10 m3, pričom podlaha je variabilná. Nákladový priestor pojme desať štandardných europaliet. Podľa konštruktérov konceptu nie je nijaký problém pripraviť ďalšie moduly na iné využitie, takže by mohli fungovať ako kuriérske vozidlá, chladiarenské alebo v prípade, že je niekde technický problém, ako špeciálne dielenské centrá. V prípade potreby by po mestách mohli jazdiť tiež podvozky bez akéhokoľvek modulu. Na prepravu ľudí sa nákladný modul vymení za osobný, čím vznikne akýsi autonómny mikrobus. Ten pojme dvanásť cestujúcich. Vozidlá navrhovaného konceptu budú integrované v rámci IT infraštruktúry, čím budú tvoriť autonómne jazdiaci autopark. Takže keď je na zastávke autobusu v určitú hodinu a deň najviac ľudí, jednoducho sa podľa toho vytvorí plán zoskupovania vozidiel na danom mieste v daný čas. Jedným z cieľov konceptu je znížiť počet áut v mestách, pretože firmy nebudú musieť kupovať viacero rôznych vozidiel. Kúpia si platformu, na ktorú budú v prípade nutnosti vedieť pripevňovať rôzne druhy kabín.

Flexibilná škatuľa

O tom, že automobilový priemysel prežíva obdobie najdramatickejších zmien a vízií, svedčí aj koncept japonského koncernu Toyota nazvaný e-Palette. Ide o súbor riešení prepojenej mobility a špeciálneho flexibilného vozidla. Na plánovaní vozidiel, aplikačných koncepcií a aktivitách týkajúcich sa verifikácie vozidiel spolupracujú s Toyotou aj spoločnosti Amazon, Mazda, Pizza Hut, Uber a čínska prepravná spoločnosť DiDi. Základom konceptu e-Palette je autonómny e-automobil s rozmermi veľkej presklenej škatule na ôsmich kolesách. Najmenšie vozidlo je štyri metre dlhé, dva metre široké a 2,25 m vysoké. Rozmery vozidla však môžu narásť až do dĺžky sedem metrov. Keďže motory majú byť umiestnené v kolesách, vznikne úplne plochá podlaha, pod ktorou budú len akumulátory. Využitie pojazdnej škatule je takto takmer absolútne. Keďže e-Palette má slúžiť ako upravovateľná platforma, každá spoločnosť si môže vozidlo upraviť podľa svojich potrieb. Podľa konštruktérov sa toto vozidlo môže využiť ako prostriedok hromadnej dopravy, na zásobovanie alebo aj ako priestor na dočasné ubytovanie či ako mobilná kancelária. Nábytok a vybavenie sa dá jednoducho meniť, takže môže spĺňať rôzne funkcie aj počas jedného dňa. Možnosti e-Palette sú preto v podstate neobmedzené, najmä keď koncept s otvoreným ovládacím rozhraním a balíkom softvérových nástrojov umožňuje partnerským spoločnostiam inštalovať vlastné systémy automatizovanej jazdy a technológie manažmentu vozidla. Systém Toyota Guardian len preberie úlohu bezpečnostného systému dohliadajúceho na správnu prevádzku vozidla. Informácie o jednotlivých vozidlách e-Palette sa budú sústreďovať v systéme s názvom Toyota Big Data Center. Ten bude využívať všetky údaje na vytvorenie čo najlepšej a najefektívnejšej prevádzky áut.

Skateboard s kapsulami

S víziou elektrického podvozku, ktorý bude prenášať vymeniteľné kapsuly, prichádza aj švajčiarska spoločnosť Rinspeed. K tejto myšlienke viedol vizionára a zakladateľa spoločnosti Franka Rinderknechta nápad, ktorý by mal vyriešiť problém zastarávania automobilových komponentov a zároveň umožniť striedať vlastnosti auta podľa potreby. Samostatný podvozok, ktorý tvorcovia prirovnávajú ku skateboardu, má v sebe techniku potrebnú na pohon aj autonómnu jazdu. Keďže komponenty podvozku zastarávajú rýchlejšie ako kabína, ten sa dá kedykoľvek vymeniť za modernejší. Prirodzene, že kabíny sú rôzneho druhu podľa aktuálnej potreby, navyše, po ich zosadení z podvozku sa môžu využívať ako ubytovacia bunka či kancelária. Samostatne je možné využiť aj podvozok, najmä v skladovej logistike. Rinspeed sa na rozdiel od Toyoty rozhodol, že jeho koncept nebude rásť, ale naopak – zmenšovať sa. Konštruktéri spoločnosti navrhli verziu MicroSnap, ktorá zmenila Snap na rozmery modelu Renault Twizy. F. Rinder- knecht chce takto vypočuť priania mnohých zákazníkov, ktorí čoraz väčšmi požadujú rýchlu dodávku a mnoho cestujúcich nie je ochotných používať spoločné taxíky, ktoré pre svoju veľkosť vyžadujú časovo náročné obchádzky.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 09/2019. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.

R
Foto Mercedes-Benz, Toyota, Rinspeed, Scania