Morský parazit na strome

Pred takmer 100 miliónmi rokov žil druh parazitických červov v bruchách morských živočíchov. Paleontológovia teraz riešia záhadu, ako mohol jeden z týchto parazitov skončiť zakonzervovaný v skamenenej živici stromov.

Hypotetická ekologická rekonštrukcia udalosti, ktorá mohla viesť k zriedkavému uchovaniu skameneliny, ilustrácia Yang Dinghua

Tím paleontológa Cihanga Lua z Čínskej akadémie vied skúmal jantár z Mjanmarska, v ktorom sa nachádzal uväznený hmyz a hlístovce. Objavil však aj desaťmilimetrový exemplár, ktorý vyzeral plochejšie ako typické hlístovce. Pozorovania pod mikroskopom odhalili háčiky a chápadlá na pohľad väčšie, ale podobné chápadlám súčasných ploskavcov napádajúcich žraloky a raje. Vedci už našli vajíčka ploskavcov vo fosílnom truse žralokov starom 270 miliónov rokov. Vzhľadom na malé a mäkké telá ploskavcov je nájdenie ich fosílií mimoriadne vzácne.
Tento zvláštny nález je veľmi ťažko vysvetliteľný, pretože žralokov žijúcich na stromoch nie je veľa, vtipkuje paleontológ Kenneth De Baets z Varšavskej univerzity v Poľsku. Vedci si myslia, že parazita možno zachytil mrchožrút hodujúci na mŕtvole žraloka na pláži a nejakým spôsobom sa časť chápadla parazita prilepila na živicu blízkeho stromu. Potvrdenie tohto scenára si však podľa K. De Baetsa bude vyžadovať kompletné exempláre alebo pozostatky hostiteľa.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 7/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.