Umelá inteligencia sa čoraz intenzívnejšie stáva neoddeliteľnou súčasťou každodenného života. Je prirodzené, že nemôže obísť ani automobilový priemysel.
Slnečná clona vo vozidlách sa za takmer 100 rokov nezmenila. Podľa amerického Národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky dočasné oslepenie slnkom je faktor prispievajúci k viac ako dvojnásobnému počtu dopravných nehôd než pri iných poveternostných javoch vrátane dažďa, hmly a snehu. Okrem toho, že súčasné slnečné clony znižujú viditeľnosť z vozidla, ich nastavenie znamená aj to, že vodič musí na chvíľu nielen zložiť ruku z volantu, ale oslabuje sa aj jeho sledovanie diania na ceste. Inými slovami, nájdenie riešenia tohto problému by mohlo zvýšiť bezpečnosť jazdy.
LCD panel s kamerou
Do riešenia sa pustili vývojári spoločnosti Bosch, ktorí sa rozhodli nahradiť bežnú slnečnú clonu v automobile priehľadnou a blokujúcou slnko iba tam, kade sa môže jeho jas dostať k očiam vodiča. Využili skutočnosť, že čoraz viac vozidiel má vyššiu úroveň automatizácie, rôzna snímacia technika sa stáva pomaly súčasťou základnej výbavy. A práve takýto hardvér sa stal základom clony Virtual Visor. Clona Virtual Visor zaberá vo vozidle rovnaký priestor a má aj rovnaký upevňovací mechanizmus ako konvenčná slnečná clona, takže priestorové či upínacie problémy vôbec netreba riešiť, nanajvýš by išlo len o minimálne úpravy. Samotnú clonu tvorí priehľadný LCD panel rozdelený na niekoľko šesťuholníkových segmentov a kamera snímajúca tvár vodiča. Pomocou systému detekcie tváre založenom na umelej inteligencii a na softvéri sledovania a lokalizácie tvárových rysov vrátane očí softvér určí, kde sa práve oči vodiča nachádzajú a ako ho slnečné lúče oslepujú. Priezor automaticky vytvorí adekvátny tieň, a tak blokuje dopadajúce svetlo iba v tých častiach LCD panela, cez ktoré prenikajú oslepujúce slnečné lúče, pričom cloniaca plocha sa prispôsobuje pohybom vodiča, zvyšok clony – až 90 % – ostáva aj naďalej priehľadný. Výsledok je, že oslnenie sa eliminuje bez toho, aby sa znížila viditeľnosť cez čelné sklo. Je otázka, prečo technici neintegrovali clonu priamo do čelného skla. Dôvod je ten, že pri poškodení skla by jeho výmena cenovo vzrástla. Pri poškodení samotnej clony sa nič dramatické neudeje – priezor zostane nemý, stmavne a zmení sa na konvenčnú clonu, čo by v prípade jej integrácie do čelného skla už bolo problematické.
Maketa z haraburdia
Je zaujímavé, že príbeh clony Virtual Visor sa vlastne začal ako mimoškolský projekt. Podnikový inžinier Ryan Todd mal v roku 2016 aha moment, keď počas jazdy v aute premýšľal o kúpe nového televízora. Jeho technické myslenie ho doviedlo k premýšľaniu o tom, ako LED diódy fungujú v moderných televízoroch. Nevedno, či ho práve vtedy oslepili slnečné lúče, ale práve táto myšlienka ho priviedla k nápadu uplatniť vymoženosť LED diód aj pri konštrukcii automobilových slnečných clôn. Mladý inžinier, hoci v spoločnosti pôsobil ako technik riadenia hnacieho mechanizmu, predniesol svoj nápad na týždennom stretnutí. Zaujal nielen niektorých kolegov, ale najmä technického experta Bosch North America Jasona Zinka.
Nadšení inžinieri vzápätí postavili prototyp clony z vyhodeného LCD panela a maketu ukázali nadriadeným s rozhodovacími právomocami. Projekt získal rozpočet na ďalší vývoj a v roku 2019 začali R. Todd a J. Zink pracovať na projekte na plný úväzok. Clona Vision Visor napokon získala na veľtrhu CES 2020 ocenenie Best of Innovation. Spoločnosť Bosch ako jeden z najväčších svetových dodávateľov automobilového priemyslu si uvedomuje význam a perspektívy umelej inteligencie práve v tomto segmente. Chceme využiť silu umelej inteligencie nie kvôli vytváraniu modelov ľudského správania, ale na vylepšenie technických vymožeností v prospech ľudí, hovorí člen predstavenstva spoločnosti Michael Bolle.
R, foto Bosch