Najnovší okrídlený klzák

Inovatívny okrídlený čln s hnacím elektromotorom a kapacitou dvanásť cestujúcich by sa mal vznášať maximálne niekoľko metrov nad vodnou hladinou.

Vizualizácia REGENT

V histórii techniky je mnoho príkladov vzniku nových produktov, ktoré sú na pomedzí dvoch technológií alebo kombinujú dve technické riešenia v úsilí skonštruovať čosi, čo podstatne rozšíri využiteľnosť produktu. Nie vždy sa však takéto zmiešanie vydarí. Príkladom môže byť snaha vyvinúť auto, ktoré by okrem jazdenia po cestách mohlo plávať po vodných tokoch a jazerách. Podobné sa objavili po druhej svetovej vojne, v ktorej sa takéto obojživelníky používali, no v civilnej sfére sa v širšom meradle neuplatnili. Rovnako sa zatiaľ neuplatnili tzv. lietajúce autá, vyvíjané aj u nás.
Samostatnú kapitolu predstavujú dopravné prostriedky, ktoré nie sú v pravom slova zmysle ani klasickými loďami, ani lietadlami. Ide o lode, ktoré väčšinu času netrávia vo vode, ale vo vzduchu, v malej výške nad vodnou hladinou. Najčastejšie sa označujú ako okrídlená loď, okrídlený čln alebo čisto slovensky rýchloloď. Hlavnou konštrukčnou časťou všetkých takýchto prostriedkov je podvodné krídlo, anglicky nazývané hydrofoil (niekedy sa takto nazýva celá loď). Toto krídlo uložené pod trupom vyvinie pri dosiahnutí určitej rýchlosti dostatočný vztlak, zdvihne trup lode až nad hladinu, čím sa niekoľkonásobne zníži odpor, takže rýchlosť plavby podstatne narastie. Je to rovnaký jav, aký pozorujeme pri lietadlách – pri určitej rýchlosti sa vznesú do vzduchu.
Americká spoločnosť REGENT predstavila nedávno svoj inovatívny okrídlený čln s horným krídlom s rozpätím 20 m, na ktorom sú hnacie elektromotory. Tie udržujú loď-klzák vo vzduchu, maximálne niekoľko metrov nad hladinou, pričom prídavný vztlak sa dosahuje tzv. prízemným efektom, ktorý vytvára pod krídlom čosi ako vzduchovú podušku. Podľa zatiaľ neúplných údajov by mal mať nový morský klzák nazvaný Viceroy Seaglider kabínu pre 12 cestujúcich, prípadne 1 600 kg nákladu. Posádku majú tvoriť dvaja piloti, ktorí majú k dispozícii digitálny riadiaci systém. Na pristátie stačí tlačiť jedno tlačidlo. Trochu optimistický údaj uvádza cestovnú rýchlosť 300 km/h. Dojazd či dolet by mal byť približne 300 km, potom treba dobiť akumulátory. Loď by sa v cestovnom režime mala pohybovať 9 až 18 m nad hladinou. Prvým používateľom morského klzáka by sa mali stať havajské aerolínie Mokulele, ktoré plánujú nasadiť moderné okrídlené lode na linky medzi rôznymi havajskými ostrovmi.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 6/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.