Prvý vzlet dvojplošníka 131B Jungmann sa uskutočnil 27. apríla 1934.
Na Slovensku sa každý rok koná množstvo leteckých podujatí, na ktorých môžeme vidieť aj lietajúce veterány. Patrí medzi ne aj dvojplošník Bücker 131B Jungmann (mladý muž). Typ 131 Jungmann bol prvým lietadlom, ktoré vyrábala nemecká firma Bücker, založená v roku 1933 v Berlíne C. C. Bückerom. Lietadlo navrhol konštruktér švédskeho pôvodu Anders Anderson. Dvojmiestny dvojplošník (so sedadlami za sebou) Bü 131 má trup zvarený z oceľových rúrok a potiahnutý plátnom, krídla majú drevenú nosnú konštrukciu a takisto plátenný poťah. Prvý vzlet tohto dvojplošníka s výbornými letovými vlastnosťami sa uskutočnil 27. apríla 1934. Jungmann sa vďaka svojim letovým vlastnostiam čoskoro stal štandardným cvičným lietadlom nemeckej Luftwaffe. V roku 1936 sa začala vyrábať verzia Bü 131B, ktorú poháňal výkonnejší motor Hirth HM 504 A-2 (výkon 77 kW). Dvojplošník Jungmann má podľa dostupných zdrojov rozpätie krídel 7,40 m, dĺžku 6,62 m a výšku 2,25 m. Hmotnosť prázdneho lietadla je 380 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 680 kg. Dĺžka rozjazdu pri štarte je 130 až 140 m, dĺžka dojazdu pri pristávaní je 120 m až 135 m. Cestovná rýchlosť je asi 170 km/h, minimálna rýchlosť je približne 82 km/h. Celkovo bolo vyrobených na 4 000 lietadiel Jungmann (vrátane kusov vyrobených v licencii). Lietadlo Bücker 131B Jungmann, ktoré možno vídať na našich leteckých dňoch, vlastní Adam Baranec, ktorý ho ponechal s nemeckou poznávacou značkou D-EAVV. Lietadlo pochádza zo série pre švajčiarske letectvo a vyrobili ho v roku 1937 (výrobné číslo 12). V roku 1984 lietadlo v Nemecku dôkladne zreštaurovali a v roku 2012 sa jeho majiteľom stal Adam Baranec. Tento nádherný dvojplošník je pravdepodobne najstarším letu schopným lietadlom na Slovensku – aj keď s nemeckou poznávacou značkou…
RM
Foto M. Švrčula