Návrat plachetníc

Odborníci odhadujú, že do konca tejto dekády by mohlo na moriach pribudnúť do jedenásťtisíc moderných plachetníc postavených najmä z ľahkých kompozitov.

Jedným z tých odvetví, ktoré produkujú množstvo škodlivých emisií, je preprava obrovskými kontajnerovými loďami. Tie boli v minulosti poháňané lacnými, no veľmi znečisťujúcimi palivami. S platnosťou od januára 2020 zaviedla Medzinárodná námorná organizácia (IMO) prísnejšie limity obsahu síry v palive, čo viedlo k širšiemu používaniu ekologickejších palív. No ani s týmito palivami sa nebude dať splniť ekologický cieľ: od roku 2050 používať uhlíkovo neutrálne pohonné systémy. Elektrický ani jadrový pohon však zatiaľ neprichádzajú do úvahy z ekonomických či bezpečnostných dôvodov.

Model novodobej plachetnice na mori
Ilustrácia University of Miami

Ľudia už v minulosti využívali efektívny systém pohonu, ktorý nevyžadoval žiadne palivo a aj tak mal neobmedzenú dĺžku plavby. Išlo o plachetnice, ktoré na svoj pohon a plavbu potrebujú len vietor. Na obzore sa teraz črtajú moderné plachetnice. Namiesto sťažňov s plachtami majú na palube veľké zvislé valce, ktoré dostali názov cylindrické či valcovité plachty. Ide o tzv. Flettnerove rotory, ich využitie na pohon lodí si v 20. rokoch minulého storočia nechal patentovať nemecký inžinier Anton Flettner. Tieto plachetnice potrebujú len malé množstvo paliva pre relatívne malé motory poháňajúce Flettnerove valce.

Zelenšia plavba

Očakávajú sa aj nové technologické riešenia na báze najnovších vedeckých poznatkov v oblasti prúdenia plynov. S jedným prišiel Gecheng Zha, profesor na Univerzite v Miami, ktorý navrhol inovatívne riešenie so statickým rotorom s otvormi na vstup a výstup vzduchu. Bližšie informácie o spôsobe činnosti tejto koncepcie nazvanej CoFlow Jet však zatiaľ neboli zverejnené. Profesor G. Zha tvrdí, že ním navrhnuté plachetnice druhej generácie ušetria 20 až 50 % paliva v porovnaní s klasickými loďami. Toto palivo bude pri inovatívnych plachetniciach poháňať klasické vznetové motory, ktoré budú slúžiť na manévrovanie v prístavoch a pohon lode za bezvetria.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 4/2025. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.