Nenápadný skok

Doprava berie prírodné zdroje, využíva energiu, ktorá v nich bola zakonzervovaná, a mení ju na pohyb. Naspäť vracia produkty, ktoré sú pre prírodu len veľmi ťažko stráviteľné. Zásadná zmena by si podľa všetkého vyžiadala revolúciu v spôsobe života ľudí. Nie každá revolúcia sa však musí odohrať z večera do rána.

Autobusová zastávka so zelenou strechou v Utrechte, foto wikipédia/Smiley.toerist, CC BY-SA 4.0

Veľký skok od zlého ovzdušia, stresu, špiny a hluku k udržateľnejšiemu a prívetivejšiemu spôsobu, akým sa milióny ľudí denne presúvajú z miesta na miesto, môže v skutočnosti pozostávať aj z množstva zdanlivo malých a nenápadných krokov.

Zelené doplnky

Ako pripomína vedecko-popularizačná stránka howstuffworks.com, niekedy sa definícia nejakej koncepcie dá nájsť tak, že opíšeme, čím nie je. Na to, aby sme pochopili myšlienku zelenej dopravnej infraštruktúry, stačí poukázať na skúsenosť, ktorú takmer každý z nás niekedy v živote zažil: sedieť v nehybnom aute na preplnenej diaľnici, zatiaľ čo vozidlá vypúšťajú do ovzdušia emisie a znečistenie. Dopravná infraštruktúra osobných automobilov prispieva ku globálnemu otepľovaniu, znečisteniu, zdravotným problémom a energetickej neistote. Naopak, ekologická dopravná infraštruktúra poskytuje ľuďom možnosti pohybovať sa po svojich komunitách vlastnou silou – napríklad pešo alebo na bicykli, prípadne inými ekologicky citlivejšími prostriedkami, ako sú vlaky či autobusy. Skutočne zelená infraštruktúra je taká, ktorá sa obyvateľom páči, poskytuje trvalú a lacnú mobilitu a rieši základné podmienky, z ktorých pramení naša energetická kríza, uvádza environmentalista Ozzie Zehner z Kalifornskej univerzity v Berkeley.
O zelených automobiloch s alternatívnymi spôsobmi pohonu, ktoré eliminujú či aspoň redukujú škodlivé emisie, existuje už všeobecné povedomie. Lenže dopravné prostriedky nie sú to jediné, čo tvorí dopravnú infraštruktúru. Mestá na celom svete sa snažia vybaviť svoje dopravné systémy, budovy a zariadenia zelenými doplnkami na zlepšenie udržateľnosti, zlepšenie kvality ovzdušia a podporu biodiverzity.

Lúka na streche

Cyanotis cristata, foto wikipédia/Dinesh Valke, CC BY-SA 2.0

V Utrechte, štvrtom najväčšom meste Holandska s 290-tisíc obyvateľmi, v roku 2019 inštalovali na 316 autobusových zastávkach zelené strechy. Strechy pokryté rozchodníkmi zachytávajú pevné častice, zadržiavajú dažďovú vodu, poskytujú chladenie v horúčavách a podporujú mestskú biodiverzitu tým, že priťahujú včely, čmele, motýle a iné opeľovače. Pomáhajú tiež znižovať efekt mestských tepelných ostrovov a zlepšujú kvalitu ovzdušia. Keď vybavíme autobusové zastávky zelenými strechami, robíme ich atraktívnejšími a inšpirujeme obyvateľov Utrechtu, aby si inštalovali vlastné zelené strechy, uvádza mesto na svojich stránkach.
Obyvateľov Utrechtu zelené autobusové zastávky nič nestáli: prevádzkovatelia prístreškov, spoločnosti RBL Outdoor a Clear Channel, zaplatili za ich inštaláciu a údržbu financujú z príjmov z reklamy. Zastávky majú LED osvetlenie a 96 z nich je vybavených solárnymi panelmi. Všetky majú bambusové lavičky, základy prístreškov sú vyrobené z recyklovaného betónu a pri ich údržbe sa využívajú elektrické vozidlá. Tradičná zelená strecha sa skladá z troch vrstiev: vegetačnej vrstvy, vrstvy substrátu a drenážnej vrstvy. Na menšie plochy, akými sú napríklad práve prístrešky autobusových a električkových zastávok, sa kladú aj vopred vypestované zelené koberce.

Rozchodníkový koberec na električkovej trati, ktorú lemujú kvitnúce trvalky, v bratislavskej mestskej časti Karlova Ves, foto L. Kralovičová

Záhrada v pohybe

Snaha ozeleniť mestskú dopravu sa neobmedzuje len na zastávky. V historickom holandskom Wageningene majú napríklad zelenú celú autobusovú stanicu. Zelené strechy budov stanice sú doplnené solárnymi panelmi a novou LED obrazovkou, vďaka čomu je stanica energeticky plne sebestačná. Zelené strechy stanice tiež využívajú nenáročné rozchodníky, ktoré uchovávajú vodu, filtrujú jemný prach a premieňajú CO2 na kyslík. V Singapure boli zelené strechy inštalované nielen na desiatkach zastávok mestskej dopravy, ale aj na strechách desiatich autobusov ako súčasť štúdie, ktorá mala otestovať, či zeleň môže pomôcť znížiť teploty a zlepšiť kvalitu ovzdušia.
Podľa výskumu Michiganskej štátnej univerzity zelené strechy výborne ochladzujú budovy. Predbežné štúdie ukazujú, že strechy na zastávkach môžu znížiť teplotu okolia približne o 2 °C. V Singapure na strechy sadia indickú bylinu známu ako nabhali (Cyanotis cristata), ktorú vybrali pre jej odolnosť, schopnosť dobre rásť a šíriť sa na zelených strechách. Je odolná proti suchu a dokáže vydržať aspoň dva týždne bez dažďa alebo polievania, takže nevyžaduje mimoriadnu starostlivosť.

Pokračovanie článku si môžete prečítať v časopise Quark 7/2024. Ak chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov, prihláste sa. Ak ešte nie ste naším predplatiteľom, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.

R