Mal to byť jubilejný 90. ročník najprestížnejšej jarnej prehliadky automobilov. Ženevský autosalón, oficiálne Geneva International Motor Show, však zmaril koronavírus SARS-CoV-2.
Azda najznámejšou akciou v ženevskom výstavnom centre Palexpo je jarný autosalón. Keďže tieto podujatia sa začínajú dostávať do krízy, švajčiarski organizátori mali na tento rok nachystaný inovovaný scenár. Pripravili množstvo interaktívnych podujatí, do ktorých by sa mohli návštevníci zapojiť. Vedenie autosalónu dúfalo, že sa mu takto podarí prilákať na obľúbenú motoristickú šou približne toľko ľudí ako vlani, teda asi 600 000.
Už prípravy na autosalón sa nezačali pod šťastnou hviezdou, pretože – podobne ako minulú jeseň vo Frankfurte – svoju neúčasť v Ženeve vopred oznámil celý rad významných automobiliek vrátane takých, ako sú Opel, Peugeot, Citroën, Ford, Volvo, Jaguar, Land Rover, Nissan a Lamborghini. Aj napriek tomu organizátori očakávali, že sa na autosalóne v svetovej či európskej premiére predstaví asi 90 nových modelov.
Je nám to ľúto, ale musíme oznámiť, že ženevský autosalón 2020 sa neuskutoční. Zasiahla vyššia moc, uviedol predseda správnej rady výstavy Maurice Turrettini. Brány jubilejného ročníka definitívne zavrel koronovírus, resp. rozhodnutie švajčiarskej federálnej vlády o okamžitom zákaze zhromaždení s viac než 1 000 účastníkmi. A tak sa premiéry či inovácie štvorkolesových tátošov presunuli do virtuálneho priestoru internetu.
Škoda plug-in
Symbolický džbán s novinkami autosalónu sa teda rozbil, no my sme sa z jeho črepiniek pokúsili vytvoriť akú-takú predstavu o novinkách, ktoré mali mať v Ženeve premiéru.
Ťahákom spoločnosti Škoda Auto mal byť v Ženeve model Octavia RS iV, ktorý spája športový charakter s ekologickou prevádzkou. Tento model je vôbec prvou škodovkou verzie RS (Rally Sport) vystrojenou hybridným pohonom typu plug-in. Hnací systém vozidla tvorí 1,4-litrový benzínový motor s výkonom 110 kW a elektromotor s výkonom 85 kW, pričom maximálny celkový výkon je 180 kW. Vonkajším poznávacím znakom hybridnej športovej Octavie, ktorej maximálna rýchlosť je 225 km/h, sú čierne dizajnové prvky, ako aj čierne 18-palcové ráfiky.
Aj Volkswagen, materský koncern škodovky, musel namiesto živého predstavenia zvoliť na premiéru troch nových verzií modelu Golf ôsmej generácie virtuálne predstavenie na internete. Verziu s tradičným označením GTI poháňa dvojlitrový prepĺňaný benzínový štvorvalec s maximálnym výkonom 180 kW. Verzia GTE má hybridný pohon tvorený benzínovým štvorvalcom s výkonom 110 kW a elektromotorom s výkonom 85 kW. Verziu GTD poháňa turbodieselový motor s výkonom 147 kW.
Rado Mlýnek