V tomto roku oslavujeme dvadsiaty piaty rok vydávania nášho časopisu. Niekoľkokrát sme zmenili sídlo redakcie aj vydavateľa, jedno sa však nezmenilo. V Quarku vždy nájdete články o najnovších poznatkoch z vedy a techniky. Pripomeňme si, kam sa posunul svet za štvrťstoročie od nášho vzniku.
Niektoré témy staré 25 rokov, najmä z oblasti techniky, už patria do rubrík technických múzeí. Mnohé technické diela z tej doby sú však naďalej ukážkou zručnosti a umu tých, ktorí ich vytvorili. A sú aj večné témy, ktoré nedávajú spávať vedcom a technikom už dlhé roky. Príbehy vedy a techniky, o ktorých sme písali v minulosti a píšeme o nich aj v súčasnosti.
Monštrum na umelom ostrove
To monštrum bolo medzinárodné letisko Kansai, ktoré otvorili na umelom ostrove v roku 1994. Stavbári vtedy označovali tento projekt za jeden z najťažších, ale aj najšialenejších stavebných projektov všetkých čias. Umelý ostrov je dlhý štyri kilometre a široký 2,5 kilometra a letisko na ňom začali stavať v mori, päť kilometrov od Osaky, v roku 1987. Na vápenaté a labilné koralové dno v hĺbke 18 metrov stavbári naviezli 178 miliónov kubických metrov kameňa a zeminy. Už vtedy vedeli, že bude trvať 30 až 50 rokov, kým sa navezené podložie stabilizuje. Pôvodne malo letisko len jednu dráhu, už sú na ňom dve paralelné dráhy dlhé 3 500 a 4 000 m. Letisko má dva terminály, pričom Terminál 1, navrhnutý renomovaným talianskym architektom Renzom Pianom, je dlhý 1,7 km a je najdlhším letiskovým terminálom na svete. V roku 2017 prešlo letiskom 28 miliónov cestujúcich. Pesimistické predpovede hovorili, že ostrov klesne pod tlakom navezenej zeminy a stavieb na ňom o 5,7 m. Do roku 1999 však klesol až o 8,5 m. Napriek tomu letisko slúži k spokojnosti cestujúcich a slúžiť by malo aj v budúcnosti. V posledných rokoch klesá do mora rýchlosťou len asi päť centimetrov za rok. Takéto klesanie bez problémov zvláda citlivý merací systém, na ktorý reaguje stabilizačný hydraulický systém. Dômyselné technické riešenia udržujú budovy letiska aj štartovaciu a pristávaciu dráhu v stabilnej polohe pri 24-hodinovej prevádzke. Celkové náklady na výstavbu letiska odhadli v roku 1995 na približne 20 miliárd dolárov.
Vo vývojových laboratóriách sa pracuje na vývoji novej generácie jednotiek CD-ROM. Výrobcovia sa sústredili do dvoch skupín. Prvú skupinu tvoria firmy Sony a Philips Electronics, ich najvážnejším súperom je dvojica Time Warner a Toshiba. Modrou budúcnosťou bol v roku 1995 modrý laser, ktorý mal zvýšiť kapacitu disku oproti dovtedy používanému červenému laseru. Výskumné tímy však narážali na fyzikálne problémy, ktoré súviseli s konštrukciou prototypu modrého lasera a odhadovalo sa, že ten bude k dispozícii asi o päť rokov – na prelome storočí. Predpovede sa splnili a klasické CD nosiče čoskoro dosiahli svoju hranicu. V druhej polovici 90. rokov sa začalo prechádzať na DVD nosiče, ktoré používali kratšiu vlnovú dĺžku lasera (650 nm pri DVD oproti 780 nm pri CD) a prišiel aj viacvrstvový zápis. Objavili sa disky s ešte väčšou kapacitou (50 GB na dvojvrstvový disk) známe ako Blu-ray (používa 405 nm laser). Mechaniky CD-ROM v súčasných počítačoch už takmer nenájdete. Predaj CD/DVD upadá aj v dôsledku konkurencie streamovania (prehrávanie hudby/videa z internetu). Na zálohovanie údajov sa ešte historicky používajú CD/DVD disky (Blu-ray), ale aj v tejto oblasti sa zálohovanie už presúva na ukladanie na pevné disky, serverové alebo cloudové riešenia.
Vtedy aj teraz
Diaľnice: sever – juh prednostne, Plávajúce hotely, 3DMAX – vystúpenie z roviny, S čajom o čaji, Ebola, vírus, ktorý zabíja, Kedy rýchlejšie a pohodlnejšie? (otázky v názve článku sa týkali železníc), Pruhovaný ako zebra (myslí sa tým planéta Jupiter) – to je len niekoľko názvov článkov o témach, s ktorými ste sa mohli v Quarku stretnúť v roku 1995 a o ktorých sa dočítate v našom časopise aj v súčasnosti.
R
foto Pixabay
Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.