Kontajnerová nákladná loď Gülsün má za sebou prvú plavbu z Ázie do severonemeckého prístavu Bremerhaven.
Predstavte si, že potrebujete prepraviť tri milióny automatických práčok alebo 8,35 milióna mikrovlnových rúr, prípadne 223 miliónov banánov. Odhad o počte dopravných prostriedkov na prepravu každej z uvedených položiek po ceste, železnici alebo letecky je aj pre expertov v logistike náročná úloha. Podľa odhadov spoločnosti MSC (Mediterranean Shipping Company) by na takúto prepravu bolo potrebných približne 14 000 ťažkých ťahačov alebo 44 nákladných vlakov dlhých do 2,4 kilometra, prípadne by to malo zvládnuť asi 1 400 lietadiel Boeing 747 nákladnej verzie. Na prepravu každého z uvedených množstiev tovaru v súčasnosti stačí len jedna jediná loď. Tvrdí to spoločnosť MSC, ktorá zaradila do svojej flotily novú kontajnerovú nákladnú loď. Ide o loď Gülsün, aktuálne najväčšiu kontajnerovú loď na svete, a to svojimi rozmermi aj kapacitou. Má dĺžku 399,9 m, jej maximálna šírka je 61,55 m, ponor je 12,1 m a výtlak je vyše 232-tisíc ton. Na loď možno naložiť neuveriteľných 23 756 štandardných kontajnerov, čo je viac ako na ktorúkoľvek kontajnerovú loď na svete. Pod štandardným kontajnerom (označovaným aj TEU) sa rozumie kontajner s dĺžkou 6,1 m, výška kontajnera je 2,59 m a jeho šírka 2,44 m. Gülsün disponuje viac než 2 000 chladiacimi kontajnermi, ktoré budú slúžiť na prepravu chladených potravín a nápojov, farmaceutických a iných produktov. Loď postavili v juhokórejských lodeniciach Geoje, patriacich priemyselnému gigantu Samsung Heavy Industries. Spomenuté lodenice postavia pre spoločnosť MSC ešte päť lodí typu Gülsün, ďalších päť postavia lodenice DSME (Daewoo Shipbuilding & Marine Engi- neering). Jedným z dôvodov stavby obrovských kontajnerových lodí je to, že s rastom počtu prepravovaných kontajnerov sa znižujú emisie oxidu uhličitého na jeden prepravovaný kontajner.
Foto Mediterranean Shipping Company