Obor ako stíhačka

Fanúšikovia letectva často vidia efektné zábery lietadiel letiacich mimoriadne nízko nad terénom.

Ide obvykle o stíhacie či bojové lietadlá vystrojené systémom automatického sledovania terénu pred lietadlom a následného automatického riadenia letu lietadla v čo najnižšej výške. Takéto tzv. prízemné lety, ktoré sa často konajú v hlbokých údoliach medzi vysokými horami, slúžia najmä na sťaženie zistenia prítomnosti lietadla radarmi protivníka. Vo väčších transportných lietadlách sa systém automatického prízemného letu doteraz nepoužíval – lietadlo museli pri takomto lete riadiť piloti, čo si vyžadovalo ich maximálne sústredenie.
To sa však teraz mení, teda minimálne pre vojenské turbovrtuľové transportné lietadlo A400M Atlas, ktorého výrobcom je európsky koncern Airbus. Ten nedávno oznámil, že spomenuté lietadlo má aj systém automatického riadenia letov v malých výškach. Istou kuriozitou je, že neexistuje nijaká všeobecne platná definícia, čo treba pod malou výškou, resp. prízemným letom rozumieť – vojenské letectvá rôznych krajín majú pre takéto lety odlišné definície. Ani v tlačovej správe firmy Airbus sa neuvádza, v akej minimálnej výške nad terénom môže lietadlo A400M v automatickom režime – teda pilotované autopilotom – letieť. Uvádza sa tam len to, že pri preukazovaní schopnosti automaticky lietať v malej výške, letel atlas nad Pyrenejami a centrálnym Francúzskom miestami vo výškach len 150 metrov nad terénom.
Certifikácia umožňuje transportnému airbusu vykonávať automaticky riadené prízemné lety zatiaľ len pri dobrej viditeľnosti, automatické lety za meteorologických podmienok vhodných pre prístroje by mali byť povolené od druhého štvrťroku 2021. Pri manuálnom riadení môže A400M Atlas aj v hornatých oblastiach letieť cez deň vo výške len 45 metrov a v noci vo výške najmenej 90 m.
Transportné lietadlo A400M má rozpätie krídel 42,4 m, dĺžku 45,1 m, výšku 14,7 m, jeho maximálna vzletová hmotnosť je 141 ton. Náklad môže mať hmotnosť najviac 37 t. Na pohon lietadla slúžia štyri turbovrtuľové motory Europrop s výkonom po 8 200 kW. Motory poháňajú osemlistové vrtule s priemerom 5,3 m.

RM, foto Airbus

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.