Ktovie, čo by v súčasnosti povedal mních Cyprián, ktorý podľa legendy na svojom lietajúcom stroji zaletel z pieninského vrcholu Troch korún až kdesi k Morskému oku, na moderné ultralighty, nadzvukové stíhačky či práškovacie lietadlá. Patria však do toho istého príbehu ako on. Presvedčiť sa o tom možno aj v Múzeu letectva v Košiciach.
Hoci toto múzeum u nás patrí medzi tie mladšie, myšlienka na jeho vybudovanie existovala už od zrodu Technického múzea, súčasného Slovenského technického múzea, v roku 1947. Pochybnosti neboli ani o jeho budúcom sídle. V Košiciach sa uskutočnili jedny z prvých letov balónom na území Slovenska, ešte pred rokom 1918 sa tu organizovali propagačné podujatia o letectve a práve tu bolo aj v roku 1924 otvorené v poradí druhé letisko u nás. Oficiálne bolo Múzeum letectva ako súčasť Slovenského technického múzea verejnosti sprístupnené v auguste 2002.
Legendárne motory
S lietajúcim mníchom Cypriánom a jeho klzákom z roku 1753 sa návštevníci múzea môžu stretnúť hneď v prvej expozícii, ktorá sa venuje začiatkom letectva. Príbeh lietania pokračuje záznamami prvých letov balónmi, pokusov o konštrukciu lietadiel a menami priekopníkov letectva u nás, napríklad Jána Bahýľa, vynálezcu padáka Štefana Baniča alebo prvého slovenského pilota Andreja Kvasa.
Z obdobia po roku 1918 pochádzajú unikátne letecké motory. Medzi nimi deväťvalcový hviezdicový vodou chladený Salmson Kanton – Unné, vyrobený v roku 1916 v Rusku, šesťvalcový rakúsky Austro Daimler tiež z roku 1916, šesťvalcový radový vodou chladený Junkers Jumo 205 vyrobený v Nemecku v roku 1938 či štrnásťvalcový dvojhviezdicový motor značky BMW 801 D z vojnových rokov, ktorý bol montovaný do transportných a bombardovacích lietadiel Junkers Ju 290 nemeckej Luftwaffe. Ojedinelý je deväťvalcový vzduchom chladeného motora značky Walter vyrobeného v roku 1937 československou firmou Walter a spol. Expozíciu dopĺňa množstvo modelov a makiet historických strojov.
Raketa od Kučmu
Povojnové obdobie už reprezentujú aj celé lietadlá. Návštevníci si môžu prezrieť prúdové cvičné lietadlo TS-11 Iskra z výbavy poľského letectva zo 60. rokov, dvojmiestny prúdový cvičný dolnoplošník L-39 Albatros, jednomotorový jednomiestny strednoplošník F-104 Starfighter, ktorý slúžil v talianskych vzdušných silách alebo Messerschmitt Bf 109, najvýznamnejšie nemecké stíhacie lietadlo z obdobia druhej svetovej vojny. Vidieť možno i bezpilotné prieskumné lietadlo Reiss VR-3.
Na voľnej ploche mimo výstavných hál si môžu návštevníci prezrieť aj zbierku (takmer) súčasných originálov. Od viacerých verzií stíhača MiG-21 cez MiG-15, MiG-19, Su-7BM, stíhací bombardér Su-22, prepadové stíhacie lietadlo Su-15TM, stíhač McDonnell Douglas F-4F Phantom až po vrtuľníky Mi-2 a Mi-4 či americký Bell UH-1M Iroquis Huey. Medzi rarity nielen v našom, ale tiež v celoeurópskom kontexte patrí čínske bojové nadzvukové lietadlo Nanchang A-5 Fantan, jediné svojho druhu na našom kontinente, alebo prepravný obal medzikontinentálnej balistickej rakety SS-24 Skalpel, ktorý Košice získali od bývalého ukrajinského prezidenta L. Kučmu ako jediné múzeum mimo územia niekdajšieho ZSSR.
Zbierka by nebola úplná bez populárneho Čmeliaka Z-37, legendárneho cvičného Delfína L-29 alebo vetroňa L-13 Blaník – mimoriadne úspešných lietadiel československej výroby. Najväčším exponátom múzea je v súčasnosti trojmotorové dopravné lietadlo Tupolev Tu-154M, ktoré patrilo letke Ministerstva vnútra SR, zodpovednej za prepravu ústavných a verejných činiteľov – čiže vládne tučko. Múzeum ponúka aj Galériu prezidentských lietadiel. Založil ju bývalý prezident SR Rudolf Schuster, ktorý pre múzeum získal viaceré príspevky od predstaviteľov vlád a štátov z celého sveta vrátane spomínaného čínskeho Nanchang Fantan.
Fráter Cyprián z Červeného Kláštora by najskôr nevychádzal z údivu. Proti tomu, akého príbehu sa stal sám súčasťou, by však azda nič nenamietal.
Múzeum letectva v Košiciach je otvorené od 15. apríla do 15. novembra. Otváracie hodiny sú od utorka do piatku od 9.00 do 16.00 h, v sobotu a v nedeľu od 10.00 do 17.00 h. Každú prvú nedeľu v mesiaci je múzeum otvorené od 10.00 do 17.00 h a vstup je voľný. Svoju vlastnú kameru či fotoaparát môžu návštevníci používať za príplatok k vstupenke. V múzeu je zabezpečený prístup pre vozíčkarov. R, foto Rado Mlýnek Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.