Majú či nemajú dopravné lietadlá stierače predných okien pilotnej kabíny? Na túto otázku by možno nevedeli správne odpovedať ani tí cestujúci, ktorí často využívajú leteckú dopravu.
Skutočnosť je taká, že dopravné lietadlá majú stierače, ktoré sú pri nečinnosti uložené v približne vodorovnej polohe na spodku predných okien. Stierače sa používajú najmä pri rolovaní lietadla za prudkého dažďa, za letu sa môžu uviesť do činnosti len do určitej rýchlosti letu. Najčastejšie sa stierače používajú vo finálnej fáze približovania sa na pristátie. Z hľadiska celkovej konštrukcie lietadla predstavujú v podstate len malý detail, od ktorého sa neočakáva nič iné, len aby spoľahlivo fungoval. Zdalo by sa preto, že na stieračoch lietadiel takmer niet čo zlepšovať – a ani na to nie je dôvod. Výskum spoločného tímu vedcov z výskumného laboratória amerického vojenského letectva a jedného výskumného ústavu v texaskom San Antoniu však ukázal, že čosi sa na stieračoch zlepšovať predsa len dá. Na základe požiadavky letectva (US Air Force) metódami numerickej mechaniky prúdenia vývojári skúmali, či a ako by sa dal znížiť aerodynamický odpor stieračov na tankovacích lietadlách KC-135 Stratotanker, odvodených od dopravného lietadla B707. Letectvo disponuje flotilou asi 400 týchto lietadiel, ktoré ročne zhltnú približne 984 miliónov litrov paliva, čo predstavuje 14 % celkovej spotreby leteckého paliva (kerozínu) všetkými lietadlami US Air Force. Počítačové simulácie ukázali, že zníženie odporu by sa dosiahlo, keby stierače boli umiestnené zvislo, tesne po stranách stredného stĺpika medzi prednými oknami pilotnej kabíny. Ukázalo sa síce, že zvislým uložením stieračov by sa odpor znížil len približne o jedno percento, ale aj toto malé zníženie by predstavovalo za rok úsporu paliva asi za sedem miliónov dolárov. Na základe doteraz dosiahnutých výsledkov sa bude dizajn nových stieračov ďalej optimalizovať a po ich certifikácii sa budú do lietadiel KC-135 postupne montovať.
RM, foto minerva.union.edu