Dôležitým prvkom pri utlmovaní nepriaznivých zmien globálnej klímy je znižovanie emisií skleníkových plynov.
Na tvorbe emisií majú nemalý podiel aj dopravné prostriedky takmer každého druhu. Podľa Medzinárodnej námornej organizácie (IMO), čo je špecializovaná agentúra OSN na regulovanie lodnej dopravy, sa tento druh dopravy podieľa približne tromi percentami na celkovej svetovej produkcii ľudskou činnosťou vytváraných skleníkových plynov. Organizácia IMO si preto stanovila cieľ znížiť emisie do roku 2050 o 50 %, a dokonca má ambície znížiť ich do konca storočia na nulu. Nie je síce zatiaľ celkom zrejmé, akými spôsobmi, resp. akými technológiami chce IMO dosiahnuť bezemisnú lodnú dopravu, ale prvá lastovička je už tu. Ide o využitie obnoviteľnej energie, konkrétne vetra. Švédske lodenice Walenius Marine zverejnili nedávno prvé počítačové nákresy inovatívnej nákladnej lode Oceanbird (Oceánsky vták) poháňanej vetrom – ide teda o návrat k pohonu, ktorý sa po prvý raz objavil približne pred 4 000 rokmi. Na rozdiel od klasických plachetníc, ktoré sa používali na prepravu ľudí a nákladov až do konca 19. storočia, nebude mať však Oceanbird plachty z tkaniny, ale bude vystrojený tuhými plachtami s výsuvnou hornou časťou. Loď má mať päť tzv. krídlových plachiet zhotovených z ocele a kompozitných materiálov. Tieto plachty budú vysoké približne 79 metrov nad hornou palubou lode a budú otočné o 360 stupňov. Zasunutím horných dielov sa znížia na 59 metrov, aby loď mohla preplávať pod veľkými mostami. Inovatívne plachty by mali byť schopné poháňať loď s výtlakom 35 000 ton rýchlosťou asi 10 uzlov (18,5 km/h). Loď Oceanbird bude teda pomalšia ako štandardná loď, ktorá pláva rýchlosťou asi 17 uzlov, takže preplávanie Atlantiku jej potrvá približne 12 dní namiesto štandardných siedmich. Inovatívna plachetnica Oceanbird s kapacitou 7 000 áut by mala byť podľa plánu uvedená do služby na linkách medzi Amerikou a Európou v roku 2024. Mimochodom, loď nebude úplne bezemisná, pretože pri manévrovaní v prístavoch a v prípade núdze ju budú poháňať klasické motory.
RM, foto Wallenius Marine