Prívlastkom obojživelné označujeme dopravné prostriedky schopné využívať na svoj pohyb dva živly – zem a vodu.
V podstate sú len dva druhy takýchto prostriedkov, ktoré sa líšia spôsobom využívania dvoch živlov. Obojživelné lietadlá využívajú dva živly – zem a vodu – len na vzlet či pristávanie a samotný let prebieha v treťom živle, teda vo vzduchu. Obojživelné autá zasa môžu v podstate naplno jazdiť na zemi aj plávať na vode. Zatiaľ čo pokusy sériovo vyrábať civilné obojživelné autá, nazývané aj amfíbie, boli v podstate neúspešné, vojenské amfíbie používané najmä na výsadkové operácie má vo výzbroji viacero krajín. Do ruskej vojenskej flotily amfíbií možno v blízkej budúcnosti pribudne nový typ, ktorého prototyp bol predstavený na nedáv nej výstave vojenskej techniky Armija 2020 konanej neďaleko Moskvy. Novú amfíbiu, nazvanú – nevedno prečo – Drozd, vyvinul tím Baltickej strojárskej spoločnosti v Petrohrade. Podľa vedúceho vývojového tímu Sergeja Terešenkova je nové ruské vozidlo prvým ruským obojživelníkom s pohonom všetkých štyroch kolies a s takým tvarovaním spodnej časti trupu, aký majú klzáky. Amfíbia Drozd by mala dosahovať rýchlosť, pri ktorej sa dosiahne efekt tzv. hydroplaningu (obdoba akvaplaningu na mokrej ceste) – trup amfíbie sa pritom čiastočne vynorí z vody. Na snímkach Drozda vidno, že jeho predné kolesá možno pri plavbe preklopiť do vodorovnej polohy, čím sa zlepšuje spôsobilosť plavby na rozbúrenom mori až do výšky vĺn 1,25 metra. Na pohon novej ruskej amfíbie slúži vznetový motor s výkonom 193 kW kombinovaný s trojstupňovou automatickou prevodovkou. Na súši dosahuje vozidlo maximálnu rýchlosť 100 km/h, maximálna rýchlosť plavby je temer 70 km/h. Amfíbia Drozd, ktorej trup je zhotovený prevažne z kompozitných materiálov, váži dve tony a uvezie náklad s hmotnosťou až 1,5 tony. Zatiaľ nie je známe, či sa Drozd bude sériovo vyrábať a či sa dostane do výzbroje ruských výsadkových a iných špeciálnych jednotiek.
RM, foto BMC