Súčasťou prilby Dynaero je systém automatického otvárania a zatvárania vetracích otvorov.
Dosahovanie špičkových výsledkov v mnohých športových disciplínach ovplyvňujú aj prvky vzťahujúce sa na jeho výstroj či výbavu. Platí to najmä pre technické športy, napríklad pre lyžovanie, cyklistiku či veslárske športy. V nich zohráva úlohu aj aerodynamika. Čo sa týka cyklistiky, výrazným prvkom je cyklistická prilba. Je zrejmé, že už nepatrné zlepšenie aerodynamických vlastností prilby môže – najmä pri viacetapových pretekoch – prispieť k lepšiemu umiestneniu pretekára. Na cyklistickej prilbe sú vetracie otvory, aby nedošlo k prehrievaniu hlavy. Problém je v tom, že prilba navrhnutá na najúčinnejšie vetranie nemá najlepšie aerodynamické vlastnosti a naopak. Tento rozpor sa rozhodol preklenúť James Novak, výskumný pracovník Strojárskej fakulty austrálskej Deakin University. Vyvinul prototyp inovatívnej prilby nazvanej Dynaero, ktorej súčasťou je systém automatického otvárania a zatvárania vetracích otvorov pomocou klapiek, a to na základe údajov o teplote, rýchlosti jazdy a iných faktorov. Samotné telo prilby je zhotovené z laserom sintrovaného (spekaného) nylonu. Na automatické riadenie činnosti vetracích klapiek slúži špeciálne vyvinutá aplikácia pre bežné smartfóny so zabudovaným akcelerometrom; klapky sú ovládané miniatúrnymi servomotormi. Riadiaci systém uzavrie klapky pri prudkých zjazdoch a pri finiši pred cieľom. To podľa meraní v aerodynamickom tuneli zlepší aerodynamické vlastnosti o 3,7 %, čo nie je málo. Pri pomalom stúpaní do kopca sa klapky otvoria, aby sa lepšie chladila hlava jazdca. O prilbu Dynaero je už teraz veľký záujem, a tak by sa dalo očakávať jej široké uplatnenie. Predpisy Medzinárodnej cyklistickej únie však používanie takýchto prilieb nedovoľujú. Nie je to po prvý raz, čo sa progres bije s predpismi…
Foto Deakin University