Prvý tunel pre lode

Dôvodom pre stavbu tunela pod polostrovom Stad v Nórsku je bezpečnosť plavby.

Keď všetko pôjde podľa teraz známych plánov a predpokladov, približne o sedem až osem rokov by sa Nórsko mohlo stať prvou krajinou na svete, v ktorej sa vybuduje tunel pre námorné lode. Unikátny tunel by mal podstatne skrátiť a – čo je možno ešte dôležitejšie – urobiť oveľa bezpečnejšou plavbu lodí, ktoré teraz musia obchádzať polostrov Stad. Vody vo fjordoch, ktoré tento polostrov obklopujú, sú nebezpečné, pretože v tejto oblasti viac než sto dní v roku panuje veľmi nepriaznivé či búrlivé počasie. V ostatných 72 rokoch tam stroskotalo 46 lodí, pričom o život prišlo 33 námorníkov. Výstavbu tunela pre lode plánuje už dlhšiu dobu Nórska pobrežná správa (Norwegian Coastal Administration), ktorá čelí aj otázke, prečo radšej nevybuduje krížom cez polostrov prieplav. Odpoveď je jednoduchá: prieplav by viedol cez kopce vysoké až 300 metrov, čo by si vyžadovalo odstránenie obrovského množstva tvrdej horniny (nehovoriac o pravdepodobných protestoch ekológov). Tunel cez polostrov Stad má mať dĺžku 1,7 km, výšku 37 m a šírku 26,5 m. Pri razení tunela budú musieť zvnútra polostrova odstrániť približne tri miliardy kubických metrov skaly. Tunel má plánovanú kapacitu sto lodí denne, predpokladá sa však, že spočiatku ho bude denne využívať v priemere 19 lodí. Lode budú plávať striedavo v jednom a druhom smere, pričom smer plavby sa bude meniť každú hodinu. Predpokladané náklady na výstavbu tohto unikátneho tunela sú 272 miliónov dolárov. Optimistický variant ráta so začatím výstavby už v roku 2018. Istou zaujímavosťou je, že z hľadiska námornej plavby sa tunel považuje za kanál – ale zastrešený.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 5/2017.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.

RM
foto Kystverket