Radarová sieť pre mobilitu

Vedci Fraunhoferovho ústavu vyvíjajú plne digitalizovanú sieť senzorov, ktoré budú s veľkou presnosťou sledovať letovú prevádzku vo vzdušnom priestore miest.

Ilustrácia Fraunhofer FHR/Andreas Schoeps

Desiatky miliónov športových fanúšikov na celom svete netrpezlivo očakávajú 26. júl tohto roku, keď sa v Paríži začnú Letné olympijské hry 2024. Športovci budú súťažiť v 28 športových odvetviach, pričom novým športom bude breakdance a zo súťaží vypadli bejzbal, softbal a karate. Olympiáda, na ktorej sa predstaví 10 500 športovcov, sa uzavrie slávnostným ceremoniálom 11. augusta.
Organizátori olympiád sa predbiehajú v tom, čím ohúria športovcov aj divákov. Môže ísť o drobný suvenír, ktorý sa postupne stane zberateľskou raritou, aj o inovatívne technické zariadenie, ktoré svoje praktické uplatnenie nájde až v budúcnosti. Do tej prvej kategórie patrí drobnosť, ktorú dostane v Paríži každý medailista. Ide o kúsky ocele zo zásob uchovaných po stavbe Eiffelovej veže, ktoré budú zatavené do každej medaily. Druhá originálna novinka má byť zo sféry inovatívnej individuálnej vzdušnej dopravy v meste.
Počas tohtoročnej olympiády by návštevníci mali mať možnosť prepravovať sa medzi športoviskami originálnymi lietajúcimi prostriedkami so zvislým štartom a pristátím – ide o špeciálne drony, multikoptéry (helikoptéry s niekoľkými rotormi) aj lietajúce taxíky. Všetky tieto prostriedky patria do kategórie eVTOL (electrical vertical take-off and landing, teda systémy so zvislým štartom a pristátím). Na štart a pristávanie budú tieto prostriedky využívať špeciálne vertiporty (vertikálne prístavy). Tie musia spĺňať najvyššie bezpečnostné požiadavky, aby v ich blízkosti nedochádzalo ku kolíziám vzlietajúcich a pristávajúcich eVTOL lietadiel. Poskytovatelia leteckej dopravy plánujú využívať systémy eVTOL na prepravu osôb z letiska k jednotlivým športoviskám. Spočiatku budú špeciálne drony riadené človekom, no v priebehu niekoľkých rokov by už mali lietať autonómne.
Vedci a inžinieri Fraunhoferovho ústavu pre vysokofrekvenčnú a radarovú techniku (FHR) vyvíjajú plne digitalizovanú sieť senzorov vrátane radarového snímača, ktoré budú v budúcnosti s vysokou presnosťou sledovať letovú prevádzku v blízkosti vertiportov, aby sa zabránilo kolíziám. Systém zahrnuje decentralizované aktívne a pasívne snímače, ktoré fungujú úplne automaticky, zosieťujú sa medzi sebou a celý priestor štartu a pristátia podrobne oskenujú. Zatiaľ však nie je známe, kedy sa nový nemecký systém automatického zabezpečenia letovej prevádzky strojov eVTOL uplatní v urbánnom prostredí.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 4/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.