Olympijské hry sú najväčším športovým podujatím na svete. Na svoje zabezpečenie potrebujú veľmi bezpečnú, odolnú a spoľahlivú IT infraštruktúru, ktorá je stopercentne pripravená na daný termín.
Keďže zimná a letná olympiáda sa striedajú v dvojročných intervaloch, vždy sú na inom mieste, vytvárajú nesmierne množstvá dát a z tohto dôvodu si vyžadujú aj obrovské IT zázemie. Až donedávna sa všetka infraštruktúra sťahovala za športovcami. Okamžite po skončení jedných hier sa celý cirkus začal pripravovať nanovo pre najbližšie podujatie. Technická infraštruktúra, počítače, časomiery, rozhodcovská podpora, systém akreditácií sa vždy budovali lokálne.
Vyzretosť technológie cloudu, svet zosieťovaný vysokorýchlostnými linkami a mobilita však už umožňujú zabezpečiť väčšinu IT potrieb olympiády práve z cloudu a prejsť zo systému stavať vždy všetko nanovo k systému postav raz a používaj znova a znova. Na olympijských hrách v Riu sa vôbec prvýkrát časť informačného systému umiestni v cloude, čo je prelomový moment v digitálnej transformácii olympijských hier. O systém sa stará nadnárodná spoločnosť Atos, ktorá poskytuje olympijským a paraolympijským hrám riešenia v oblasti IT už od roku 1992.
Naplnenie hesla
Technológie napredujú obrovským tempom, presne v súlade s olympijským heslom Rýchlejšie, vyššie, silnejšie. Aj vďaka cloudovým riešeniam je olympiáda čoraz dostupnejšia všetkým ľuďom. Už počas zimnej olympiády v Soči sa výsledky disciplín priamo v dejisku i na odľahlých športoviskách na Kaukaze spracúvali v cloude a prenášali do neuveriteľných osem miliárd zariadení na celom svete. Systémy na ich spracovanie denne vyprodukovali 15 terabajtov dát; výsledky sa na hlavnej stránke hier a v systémoch agentúr objavili do pol sekundy po spracovaní.
Na olympijských hrách v Riu sa prvýkrát časť informačného systému umiestni v cloude, čo je prelomový moment v digitálnej transformácii olympijských hier.
Ešte nedávno platilo, že pri mnohých športoch bolo výhodnejšie sledovať preteky a sťaže doma v televízii ako priamo v ich dejisku. Človek síce prišiel o atmosféru miesta, no odmenou mu bolo množstvo informácií, opakované zábery či analýzy. Vďaka mobilným zariadeniam je teraz možné oboje. S tabletom či smartfónom sú vďaka aplikáciám a videostreamingu k dispozícii všetky dostupné informácie bez toho, aby divák prišiel o atmosféru podujatia. Navyše, cloud umožňuje so získanými kombinovanými dátami vytvárať analýzy, čo môže zážitok ešte viac obohatiť. Práve preto, že sú všetky vo virtuálnom prostredí, vzniká možnosť spájať ich, vyhodnocovať a hľadať nové spôsoby, ako ich využiť.
Akreditácia
Akreditácia predstavuje kritický prvok pri zabezpečení hier. Každá akreditácia obsahuje meno a fotografiu osoby, ako aj bezpečnostný čiarový kód, ktorý identifikuje držiteľa a určuje mu prístupové práva. Koncom mája 2016 spoločnosť Atos oznámila, že počas nasledujúcich troch mesiacov vydá 300-tisíc akreditácií pre médiá, športovcov, funkcionárov a sponzorov, na základe ktorých budú mať vstup na olympijské športoviská a povolenie na vstup do Brazílie. Vďaka spolupráci s organizačným výborom olympijských hier v Riu a s brazílskym ministerstvom vnútra prinášame systém, ktorý umožňuje kompletný bezpečný akreditačný proces od identifikácie akreditovaných účastníkov cez riadenie registrácie až po prideľovanie prístupových práv a poskytovanie informácií o riadení prístupu, povedala Michèle Hyronová, hlavná integrátorka spoločnosti Atos pre olympijské hry v roku 2016 v brazílskom Riu de Janeiro (Rio 2016).
Ako sa akreditácie rozlišujú? Šprintér na 100 metrov bude mať, napríklad, prístup na štadión a do olympijskej dediny, zatiaľ čo novinár bude mať prístup do hlavného centra pre tlač a do jedálne pre médiá. Všetci akreditovaní cudzinci môžu svoju akreditáciu použiť ako vízum pre vstup do Brazílie, uviedla Francess Lusacková, generálna riaditeľka organizačného výboru Rio 2016 pre akreditáciu.
Pokračovanie článku si môžete prečítať v augustovom vydaní časopisu Quark.
Quark si môžete aj objednať tu alebo na adrese: predplatne@quark.sk
R
Foto Atos, pixabay