Na slnečný pohon do stratosféry

Solárne lietadlo by malo vystúpiť do stratosférickej výšky až 25 000 m.

Pravdepodobne sa dá súhlasiť s tvrdením, že technický pokrok je v mnohých prípadoch výsledkom či dôsledkom vízie jednotlivcov. Dokumentuje to aj oblasť využívania slnečnej energie – zatiaľ čo využitie energie, ktorou nás zásobuje Slnko, na produkciu elektrickej energie je zväčša v réžii väčších firiem, solárnou energiou poháňané dopravné prostriedky vznikajú najmä z iniciatívy malých tímov (často z výskumných inštitúcií či univerzít). Jedným z pionierov solárnej dopravy je Švajčiar Raphaël Domjan, ktorý si v roku 2004 zaumienil, že sa stane prvým človekom, ktorý obopláva zemeguľu v člne poháňanom slnečnou energiou. To sa mu podarilo, keď v rokoch 2010 až 2012 absolvoval takúto cestu za 584 dní s katamaranom PlanetSolar, poháňaným slnečnou energiou. Z vody sa Domjan plánuje – opäť na solárny pohon – pozrieť do iného živlu, do vzduchu. Domjan bol iniciátorom projektu letov do stratosféry v lietadle na slnečný pohon. Lietadlo s príhodným názvom SolarStratos koncom minulého roku predstavil na letisku vo švajčiarskom Payerne a v januári už malo absolvovať prvé lety. Dvojmiestny SolarStratos (so sedadlami za sebou) má rozpätie krídel 24,9 m, dĺžku 8,5 m a hmotnosť len 450 kg. Horná plocha krídel je pokrytá fotovoltickými článkami s celkovou plochou 22 m2. Články dobíjajú lítiovo-iónovú batériu s celkovou kapacitou 20 kWh. Elektrická energia z batérie napája hnací elektromotor s výkonom 32 kW, poháňajúci štvorlistovú vrtuľu s priemerom 220 cm. Solárne lietadlo by malo byť schopné vystúpiť do stratosférickej výšky až 25 000 m – z tejto výšky bude pilot i jeho cestujúci vidieť zakrivenie Zeme a hviezdy i cez deň. Typická misia do stratosféry bude zahrnovať 2,5-hodinový stúpavý let, 15-minútový let v stratosférickej výške a tri hodiny trvajúci návrat na letisko. Takéto misie začne SolarStratos vykonávať v roku 2018.

RM

foto Creatorz Deitz