Spanie v pohybe

Na železničiarskom veľtrhu Inno Trans 2024 predstavili modernú koncepciu vlaku na cestovanie v noci pod názvom Sleep in Motion.

Vizualizácia Škoda Group

Česká spoločnosť Škoda Group, ktorá nemá nič spoločné s automobilkou vyrábajúcou automobily značky Škoda, nedávno predstavila modernú koncepciu vlaku na cestovanie v noci. Súčasné flotily nočných vlakov sú zastarané, vyznačujú sa nedostatočným komfortom, nedostatkom súkromia a stiesneným priestorom. Inovatívny vlak predstavili na odbornom železničiarskom veľtrhu Inno Trans 2024 pod názvom Sleep in Motion, čo znamená spanie (alebo spite) v pohybe. Prevratný dizajn je dielom dizajnérov rakúskej kancelárie a firma ho plánuje ponúkať na svetových trhoch.
Nová koncepcia od Škoda Group, na ktorú bol nedávno udelený patent, rieši spomenuté nedostatky revolučným dizajnom. Ten sa vyznačuje optimalizovaným pôdorysom lôžok, ktoré už nemajú striktne obdĺžnikový tvar. Pohodlné matrace s dĺžkou 200 cm a šírkou na najširšom mieste až 85 cm umožnia pohodlné spanie aj tým najdlhším spáčom a voľnosť pohybu bez znížení kapacity vozňa. Kupé sú usporiadané do dvojitých jednotiek, pričom každé má dva súkromné priestory s pohodlným prístupom a okno pre každého cestujúceho, ktoré slúži aj ako núdzový východ. Pre každé kupé je na úrovni podlahy vyhradený priestor na uloženie batožiny. Pre väčšiu bezpečnosť je pre príručnú batožinu (s dokladmi, peniazmi a pod.) vnútri kupé vyhradený samostatný priestor. Ku komfortu cestovania prispievajú aj osvetlenie, nabíjacie zásuvky a ďalšie prvky.
Vzhľadom na to, že kupé nemajú obvyklý štvoruholníkový pôdorys a teda nemajú rovné steny, má ulička po dĺžke vagóna zo strany kupé stenu zo zaoblených panelov, čo pôsobí veľmi esteticky. Na berlínskom veľtrhu Inno Trans mohli návštevníci vidieť iba model jedného kupé. Firma Škoda Group sa zatiaľ oficiálne nevyjadrila, či už vyrobila alebo aspoň začala vyrábať prototyp nového lôžkového vozňa a kedy sa tieto vozne začnú využívať na pravidelných nočných vlakoch. To, čo sme vytvorili, je prototyp, ktorý ukazuje nový smer nočného cestovania vlakom, sme však naďalej odhodlaní ho zdokonaľovať a vylepšovať, povedal výkonný riaditeľ Škoda Group Martin Zsifkovits.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.