Stopy na Marse

Rover Perseverance NASA našiel prvý možný náznak dávneho života na Marse. Nemôžeme tvrdiť, že ide o dôkaz života. Je to však najpresvedčivejšia vzorka, akú sme doteraz našli, uviedla Katie Stack Morganová z Laboratória prúdového pohonu NASA v kalifornskej Pasadene. Rover 21. júla vyvŕtal vzorku z červenkastej skaly posiatej malými bielymi škvrnami s čiernymi okrajmi. Vyzerajú ako trojfarebná leopardia škvrna, opisuje K. Stack Morganová.

Foto NASA/JPL-Caltech/MSSS

Perseverance zistil, že škvrny obsahujú molekuly fosforečnanu železa. Na Zemi sa prstence s podobnou štruktúrou spájajú s dávnym mikrobiálnym životom. Chemické reakcie vytvárané prstencami môžu byť pre mikróby zdrojom energie. Samozrejme, ich vznik si nevyžaduje život. Na základe našich skúseností s podobnými procesmi na Zemi však existuje možnosť, že by mohli mať biologický pôvod, dodáva K. Stack Morganová.
Skala je pretkaná bielymi žilkami síranu vápenatého, ktoré sú vyplnené kryštálmi olivínu, minerálu, ktorý vzniká z magmy. Výskyt škvŕn aj vulkanických prvkov v tej istej hornine je záhadný, pretože poukazujú na odlišný pôvod. Zistenie, ako sa hornina sformovala, by mohlo pomôcť určiť, aká je pravdepodobnosť, že v nej boli vhodné podmienky a teploty na to, aby hostila život. Vedci preto dúfajú, že sa im podarí dopraviť vzorky čo najskôr na Zem na ďalšie skúmanie.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 9/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.