Tiché supersonické lietadlo

Americká vesmírna agentúra NASA vyvíja experimentálne lietadlo X-59, ktorého nezvyklý tvar by mal utlmiť rázovú vlnu po jeho prelete.

Foto NASA/Steve Freeman

Vo vede a technike sa vývoj neraz uberá smerom k cieľu, ktorý je síce inovatívny, ale v praxi nesplní očakávania a je komerčne stratový. Jedným z takých projektov bolo britsko-francúzske dopravné lietadlo Concorde dosahujúce dvojnásobok rýchlosti zvuku. Všetko ukazovalo na veľký úspech lietadla schopného preletieť Atlantik za tri hodiny. Výrobcovia, britská firma BAC a francúzska Sud Aviation, čakali prílev objednávok, no dočkali sa sklamania. Pozabudli totiž na jednu maličkosť nazývanú rázová vlna či aerodynamický tresk. Tento tresk sa vo forme kužeľa tiahne za každým nadzvukovo letiacim lietadlom (teda nielen pri prekročení rýchlosti zvuku). Už krátko po začatí skúšobných letov ponad rôzne časti sveta sa medzi obyvateľmi, nad ktorými Concorde prelietal (najmä v USA), zdvihla vlna odporu k trieskajúcim lietadlám. Na protesty museli reagovať aj vlády dotknutých krajín, ktoré nadzvukové lety nad svojím územím zakázali. Concorde vykonal svoj posledný let 26. novembra 2003 a odvtedy sa ani jeden výrobca neodvážil vyvinúť a vyrábať nadzvukové dopravné lietadlá. Keďže aerodynamický tresk ako taký nemožno eliminovať, sústreďujú sa mnohé vedecké tímy na nájdenie vhodného spôsobu potlačenia energie rázovej vlny.
Je zrejmé, že najdôležitejším faktorom ovplyvňujúcim rázové vlny je tvar trupu a krídel lietadla. Na odskúšanie rôznych faktorov prúdenia vyvinula americká vesmírna agentúra NASA v spolupráci s leteckým výrobcom Lockheed Martin experimentálne lietadlo X-59, ktoré nedávno predstavila verejnosti. Lietadlo je ústredným prvkom programu NASA Quesst. Jeho cieľom je poskytnúť údaje, ktoré by pomohli regulačným úradom prehodnotiť pravidlá brániace komerčným supersonickým letom nad pevninou. Lietadlo X-59 má nezvyklý tvar s prednou časťou pripomínajúcou vyplazený jazyk prajaštera, ktorá zaberá tretinu celkovej dĺžky lietadla. Táto časť by mala rozbíjať tlakovú vlnu, čím by sa mala výrazne znížiť hlučnosť pociťovaná na zemi.
Celková dĺžka lietadla je 30,4 m, rozpätie krídel je deväť metrov. Predpokladaná maximálna rýchlosť je 1 500 km/h. S letovými skúškami tohto extravagantného lietadla sa začne v tomto roku – potom sa ukáže, či päťdesiatdeviatka dokáže utlmiť rázovú vlnu natoľko, že ľudia na zemi si ani nevšimnú, že nad nimi prelietava lietadlo letiace nadzvukovou rýchlosťou.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 3/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.