Najnovšia verzia lietadla A321XLR má dolet až 8 700 kilometrov a pre zákazníkov by mala byť k dispozícii v roku 2024.
Vývoj nového dopravného lietadla je riskantný biznis, keďže nikto nedokáže predpovedať, ako bude nový typ komerčne úspešný. Preto výrobca prezentuje svoj zámer vyrábať nové lietadlo po konzultáciách s leteckými spoločnosťami. Elegantným spôsobom, ako uspokojiť rôznorodé požiadavky leteckých dopravcov na kapacitu, dolet či výkon lietadla, je vývoj nového základného typu, z ktorého sú potom odvodené subtypy. Takýto postup úspešne používa európsky výrobca Airbus, súťažiaci s firmou Boeing o titul najväčšieho výrobcu civilných lietadiel na svete. V roku 1984 Airbus oznámil zámer vyrábať novú sériu dopravných lietadiel na krátke a stredne dlhé lety. Prvý vzlet základného modelu A320 sa uskutočnil 22. februára 1987, prvé stroje s pasažiermi vzlietli v apríli 1988. Ďalším členom rodiny A320 sa stal dlhší model A321, nasledoval kratší model A319 a potom ešte kratší model A318. V roku 2010 Airbus ohlásil vývoj novej generácie série A320, pričom hlavnou novinkou bola inštalácia nových a ekonomickejších motorov, preto dostali nové verzie typové označenie s doplnkom neo (new engine option).
Vhodným kandidátom na vývoj ďalších verzií série A320 sa stal najväčší model A321. V októbri 2014 začal Airbus marketingovú kampaň na 164-miestnu verziu s tromi doplnkovými palivovými nádržami nazvanú 321LR (longer range, čiže dlhší dolet). Verzia LR má maximálny dolet 7 400 km, čo je 15 % nárast v porovnaní s doletom základnej verzie A321 (6 500 km). Ešte väčším doletom – až 8 700 km, čo je nárast o 15 % v porovnaní s doletom verzie LR – sa môže pochváliť najnovšia verzia A321XLR (Xtra long range, ultradlhý dolet), ktorej dva prvé exempláre sa nachádzajú vo fáze letových skúšok. Uvedená hodnota doletu je v kategórii jednouličkových či úzkotrupových (narrow body) lietadiel nevídaná a umožní verzii A321XLR lietať na diaľkových linkách vyhradených doteraz len širokotrupovým lietadlám s dvomi uličkami. Na zvýšenie doletu je v podpalubí inštalovaná prídavná palivová nádrž pevne spojená s trupom.
Zvýšenie množstva neseného paliva viedlo k zvýšeniu maximálnej vzletovej hmotnosti na 101 ton a úpravám podvozku. Spoločnosť Airbus predpokladala, že proces certifikácie pôjde hladko a prvé lietadlá A321XLR sa na pravidelných linkách objavia v roku 2023. Certifikačné inštitúcie (FAA v USA a EASA v Európe) však požadujú úpravy zvyšujúce mieru bezpečnosti prídavnej podpalubnej nádrže, a tak sa uvedenie typu A321XLR na linky odkladá na rok 2024.
RM