Študenti Strojníckej fakulty STU vyvinuli špeciálne sedadlo do malých mestských vozidiel pre zdravotne postihnutých a zranených ľudí, aké v súčasnosti na trhu nenájdete – ľahko sa vysúva von z auta, pomáha tlmiť vibrácie a môže byť súčasťou bežne ponúkanej výbavy výrobcu.
Ak v súčasnosti zdravotne postihnutý vodič potrebuje špeciálne sedadlo, musí osloviť firmu, ktorá ho do auta namontuje. Vybrať si však musí väčšie auto, do ktorého sa sedadlo s výsuvným mechanizmom zmestí.
Výbava vozidla
Študenti prišli s novinkou – vyvinuli sedadlo, ktoré netreba do auta domontovať, môže ho používať ktokoľvek z rodiny, nielen zdravotne postihnutý člen, a ľahko sa vysúva aj z malého vozidla. Vytvorili sme neviditeľný mechanizmus sedadla, ktorý môže byť ponúkaný ako doplnková výbava pri kúpe auta. Sedadlo je plne integrované do vozidla, prepojené s elektronikou a nastaviteľné pre akéhokoľvek vodiča, vysvetľuje autor prototypu Michael Paštéka zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Najväčšou výzvou podľa neho bolo vysporiadať sa s priestorovými možnosťami malého mestského auta a vytvoriť výsuvný mechanizmus, ktorý dokáže sedadlo aj cez malé dvere vysúvať von. Zároveň chceli študenti dosiahnuť nosnosť aspoň 150 kg. Mysleli však aj na bezpečnosť a komfort vodičov. Preto sa sedadlo po zasunutí do auta a zatvorení dverí zamkne a zámky sa uvoľnia až po opätovnom otvorení dverí, aby sa sedadlo vysunulo von a vodič mohol vystúpiť.
Užitočný dizajn na mieru
Tomu, ako zlepšiť komfort vodičov, predchádzal ďalší výskum na fakulte v réžii doktoranda Richarda Hasu. Ten meral vibrácie, ktorým je vystavené telo vodiča pri jazde na rôznych povrchoch, a skúmal, ktoré materiály môžu tieto vibrácie zmierniť. V osobnom aute vibrácie tlmí predovšetkým materiál sedadla, preto sa vodiči pri dlhšej jazde cítia unavení a môžu ich trápiť bolesti chrbta. Vodiči nákladných áut prispôsobených na dlhé jazdy tieto problémy nemávajú, nápravy, samotné sedadlo, dokonca kabína vodiča – to všetko je odpružené od rámu stlačeným vzduchom, vysvetľuje Richard Hasa. Keďže dosiahnuť podobné odpruženie pri osobnom aute by bolo finančne veľmi náročné, skúmal, ako môžu vplyv vibrácií zmierniť rôzne materiály použité pri výrobe sedadla. Testoval osem typov penových materiálov pri rôzne rýchlej jazde na rôznych povrchoch vozovky – od asfaltky cez betónovú cestu s miernymi výškovými rozdielmi betónových blokov, jazdu po mačacích hlavách až po spomaľovací prah. Penové materiály sa odlišovali objemom a tuhosťou a najlepšie si počínali tie najkvalitnejšie (s objemom 40 km3 a s odporom proti stlačeniu 3,6 kPa), ktoré sa nevyznačovali ani prílišnou mäkkosťou, ani veľkou tuhosťou. Príliš mäkké materiály zvyšovali pôsobenie vibrácií s nižšími frekvenciami, naopak, príliš tuhé materiály vibrácie netlmili v celom spektre a vodič na sedadle neustále kmital. Na základe tohto výskumu študenti Strojníckej fakulty už v spolupráci s Martinom Balážom, pedagógom Ústavu dizajnu Fakulty architektúry STU, navrhli dizajn sedadla tak, aby sa do sedadla mohli vkladať vhodné penové materiály podľa toho, aké zdravotné obmedzenie či aké zranenie trápi vodiča.
Čo najrýchlejšie k ľuďom
Študenti chcú špeciálne sedadlo dostať na trh a priamo k tým, ktorým môže pomôcť. Ľudia chcú byť v súčasnosti samostatní a mobilní, čoraz častejšie si za volant sadajú seniori a ľudia so zdravotnými postihnutiami. Automobilky sa snažia vyjsť zákazníkom v ústrety a ponúkať modely pre čo najväčšie spektrum ľudí. Naše sedadlo môže rozšíriť oblasť potenciálnych zákazníkov práve o skupinu seniorov a ľudí so zdravotným postihnutím, hovorí Michael Paštéka. Jeho slová potvrdzujú aj ocenenia, ktoré už sedadlo stihlo pozbierať. Vyhralo v súťaži o podporu z Nadácie VW v kategórii Komfort invalidov, odnieslo si cenu Združenia automobilového priemyslu SR za Najlepšiu diplomovku 2016 či čestné uznanie za inovatívny čin roka na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Nitre.
Andrea Settey Hajdúchová
STU v Bratislave
Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.