Až niekoľko týždňov bez námrazy vydržia rotorové listy vrtule veternej turbíny, keď sa na ne dronom nanesie špeciálna vrstva ekologicky prijateľnej zmesi.
Počas mrazivých zimných nocí i dní majú motoristi o jednu zábavku viac. Z času na čas nájdu svoje auto pokryté súvislou vrstvou námrazy. Zatiaľ čo jej odstraňovanie na autách je jednoduché, v letectve je to zložitejšie. Keď sa lietadlo pripravuje na vzlet v mrazivom počasí, pracovník letiska z vozidla s vysokozdvižnou plošinou strieka špeciálnu odmrazovaciu kvapalinu na horný povrch krídel a trupu. Tým sa odstraňuje už existujúca námraza a zároveň sa eliminuje ďalšie namŕzanie počas letu.
Okrem áut a lietadiel existujú ďalšie zariadenia, na ktorých namŕzanie môže viesť k veľkým škodám. Príkladom sú veterné elektrárne, resp. ich rotorové listy. Pri určitých kombináciách nízkych teplôt a vlhkosti vzduchu sa môže na listoch tvoriť námraza. To môže viesť k dynamickému nevyváženiu rotora a následne k väčšiemu opotrebeniu ložísk. Namrznuté turbíny sa vtedy musia vypnúť neraz aj na viac dní. Výpadok vedie k zníženiu príjmov a k náhrade výpadku inými – možno menej ekologicky prijateľnými – zdrojmi. Zabrániť namŕzaniu na povrchu otáčajúcich sa listov vrtule nie je v súčasnosti vhodne vyriešené. Používajú sa elektrické vyhrievacie rohože, prípadne systémy na vháňanie teplého vzduchu do rotorov.
Na lacnejšom a modernejšom spôsobe riešenia pracujú v súčasnosti viaceré výskumné tímy niekoľkých Fraunhoferových ústavov. Tie navrhli originálne a technicky elegantné zabránenie tvorby námrazy na rotujúcich listoch. Podobné riešenie sa už dávnejšie používa pri lakovaní veľkých plôch. Ide o dron, na ktorý je upevnený rozstrekovací systém s dlhým nadstavcom ukončeným dýzou s priemerom 0,3 mm. Dýzou sa na rotorové listy nanáša špeciálna kvapalina v podobe jemných kvapôčok s priemerom len 300 mikrometrov. Kvapalina musí byť ekologicky prijateľná, dobre priľnúť na listoch a byť dostatočne trvácna. Ako vhodná sa ukázala zmes močoviny a vosku, ktorá pri dopade na listy stuhne. Rozprašovací systém pracuje spoľahlivo a presne aj pri vetre s rýchlosťou 35 km/h. Nanesená vrstva, na ktorej sa ľad neudrží, je účinná niekoľko týždňov.
RM