Vetranie a vírusy

Vedci z Bristolskej univerzity zistili, že stabilitu vírusu SARS-CoV-2 ovplyvňuje hladina oxidu uhličitého vo vzduchu. V súčasnosti je koncentrácia CO2 v atmosfére približne 400 častíc na milión (ppm). Keď je však v uzavretej miestnosti väčšie množstvo ľudí, koncentrácia môže stúpať až na 3 000 ppm. Počet vírusových častíc, ktoré zostanú infekčné v takýchto podmienkach, môže byť až 10-krát vyšší ako vonku. Vysoké pH vydychovaných kvapôčok obsahujúcich vírus SARS-CoV-2 je hlavnou hnacou silou straty infekčnosti. CO2 sa však v interakcii s kvapôčkami správa ako kyselina, pH kvapôčok je tak menej zásadité a vírus v nich sa inaktivuje pomalšie, uviedol chemik Allen Haddrell.

Aj keď potvrdenie vzťahov medzi CO2 a inými vírusmi si vyžiada ďalší výskum, vedci sa domnievajú, že našli vysvetlenie, prečo majú mnohé respiračné vírusy sezónny efekt. V chladnejšom počasí ľudia trávia viac času v uzavretých priestoroch, kde sú vystavení vyšším hladinám CO2. Množstvo CO2 vo vonkajšom vzduchu sa zvyšuje aj v dôsledku globálneho otepľovania. Podľa prognóz by koncentrácie do konca storočia mohli prekročiť 700 ppm. Naše zistenia môžu slúžiť ako vedecký základ pre návrh stratégií, ktoré by mohli zachrániť životy počas akejkoľvek budúcej pandémie, uzatvára fyzikálny chemik Jonathan Reid.

Zo stránky ScienceAlert spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 6/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.