Svet motoriek a motorkárov bol vždy tak trochu iný, svojský. Niektorí ho preklínajú, iní tíško závidia, drvivá väčšina ho však považuje za nebezpečný. Ukazuje sa, že práve tu môže dôjsť k zmene.
Je nepochybné, že jazda na motorke má nielen svoje kúzlo, ale najmä v preplnených mestách aj svoju praktickú stránku. Len nebyť toľkého nebezpečenstva, povzdychnú si mnohí.
A práve eliminovanie nebezpečenstva počas jazdy na motocykli, spočívajúce najmä v riziku straty stability, nedá vývojárom spávať. Vďaka ich vcelku reálnym snom a súčasným technológiám sa začínajú napĺňať futuristické predstavy o motorkách.
Veľký únik
Motorkársku budúcnosť vo vcelku reálnych kontúrach poodhalila legendárna značka BMW, oslavujúca tento rok svoje 100. narodeniny. V rámci osláv predstavila táto bavorská spoločnosť koncepty s označením Vision Vehicles, ktoré by o tridsať rokov mali spĺňať požiadavky ľudí na mobilitu. A medzi konceptmi zažiarilo niečo, čo mnohí znalci nazvali vizionársky úlet. Predstavuje technológie, s akými sa možno stretneme o niekoľko dekád, ak vôbec niekedy. Tento dokonalý stroj nesie názov BMW Motorrad VISION NEXT 100. Hoci svojou funkčnou konštrukciou paradoxne nadväzuje na vôbec prvú motorku, ktorú spoločnosť BMW vyrobila, model R32 z roku 1923, pripomína ju motorka budúcnosti s umelou inteligenciou len čiernym trojuholníkovitým rámom s bielymi linkami a zaoblenými kontúrami. Na rozdiel od R32 má však hypermoderné bezpečnostné prvky, vďaka ktorým sama dokáže jazdcovi zachrániť život. Štúdia BMW Motorrad VISION NEXT 100 stelesňuje pohľad spoločnosti BMW Motorrad na motocykel v digitálnom veku. Tento motocykel je The Great Escape (veľký únik), vraví Edgar Heinrich, riaditeľ dizajnu BMW Motorrad.
Optimálny náklon
Azda najinovatívnejším prvkom sú kolesá so samovyrovnávacou schopnosťou. Vďaka gyroskopickému vyvažovaniu nehrozí nijaký pád motorky, a to nielen keď stojí, ale aj počas jazdy. To znamená, že ak jazdec neurobí vyloženú hlúposť, nemôže z nej spadnúť. Navyše po vypnutí motora a zosadnutí jazdca nie je potrebné motorku oprieť, kolesá zabránia masívnej konštrukcii spadnúť. Pre nováčikov je to výhodné najmä na križovatkách, pretože nehrozí, že nad mašinou pri zastavovaní a rozbiehaní sa stratia kontrolu.
Vďaka množstvu senzorov vie motorka vyrátať pri prejazde zákrut optimálny náklon. Ak aktuálna poloha motocykla nezodpovedá návrhu, môže ju jazdec upraviť. Pokiaľ však reaguje veľmi neskoro, prípadne nereaguje vôbec, upraví svoju polohu motocykel sám. Jazdec tak oveľa lepšie vidí nielen vlastné limity, ale aj jazdecké chyby. Pre nováčika je to veľký pomocník, pre starého motorkárskeho vlka možnosť odhaliť vlastné možnosti.
Pokračovanie článku si môžete prečítať v časopise Quark 1/2017.Časopis Quark si môžete objednať tu alebo na adrese: predplatne@quark.sk
R
Foto BMW, Lit Motors