Každú vedeckú aplikáciu čaká dlhá cesta, kým sa dostane až do praxe. Na prvý pohľad sa môže zdať, že stačí niečo objaviť a všetko je vyhraté. Opak je pravdou.
Množstvo vedeckých aplikácií ostane v zásuvke, prípadne sa nikdy nedostanú na trh. Mnohé z nich by pritom mohli poskytnúť riešenie napríklad pretrvávajúcich environmentálnych výzev.
Dobrý prieskum trhu
Ak sa úspešne podaria v rámci vedeckej aplikácie výskum a vývoj, certifikácia riešenia a pilotná výroba prispôsobená potrebám priemyslu, naďalej ostáva jedna z najdôležitejších častí. Tou je marketing – inak povedané, aby sa dopyt a ponuka stretli. Ide o kľúčovú kompetenciu, ktorú potrebujú rozvinúť vedecké skupiny a projekty pracujúce v rámci aplikovaného výskumu, aby sa premenil na inovácie. Je nevyhnutné predstaviť svoju ponuku.
Firmy sú, našťastie, v tomto smere tiež proaktívne a hľadajú riešenia. Tento proces sa nazýva prieskum trhu. Dobrý prieskum trhu je zároveň skúška mnohých vedeckých startupov. Práve túto kompetenciu sa snažili získať mladí biológovia, biotechnológovia, farmaceuti, ale aj medici či ľudia s podnikateľským myslením v rámci Letnej výzvy organizovanej v Lifbee Academy.
Mladí inovátori sa pospájali do tímov, aby čelili dvom výzvam s podporou priemyselných partnerov projektu – ENVI-PAK a Envien Group.
Ekologickejšie obaly
Prvou z nich bol prieskum trhu obalových materiálov pre oblasti mäsových výrobkov, kozmetiky a drogérie či výživových doplnkov. Účastníci vytvorili niekoľko prehľadných správ s cieľom pomôcť spojiť inovatívne riešenia, na ktorých pracujú vedci po celom svete, s potrebami našich lokálnych výrobcov v strednej Európe. V tomto úsilí im pomáhala mentorka Katarína Kretter, riaditeľka komunikácie spoločnosti ENVI-PAK.
Od roku 2030 by zákazník nemal v regáloch nájsť ani jeden produkt v bežnom plastovom obale. Všetky výrobky sa budú musieť baliť do obalov, ktoré sú recyklovateľné alebo znovu použiteľné. Mnohí výrobcovia produktov si však tejto zmeny ešte nie sú vedomí a chýbajú aj voľne dostupné a ľahko vyhľadateľné informácie o ekologických možnostiach obalov. Tie pritom už existujú a mnohé ďalšie sú vo vývoji.
Účastníci výzvy napríklad objavili riešenie spoločnosti Mango Materials, ktorá pomocou baktérií a odpadového metánu vyrába biodegradovateľné plasty. Všetky riešenia, ktoré účastníci našli a budú prezentovať lokálnym výrobcom, môžete nájsť na blogu Lifbee Academy (www.lifbee.com/blog).
Potenciál vedľajších produktov
Druhou výzvou bol prieskum trhu pre Centrum výskumu a vývoja spoločnosti Envien Group. Táto spoločnosť sa primárne venuje výrobe biopalív a aktívne pracuje s myšlienkou cirkulárnej ekonomiky aj v rámci vlastného výskumu a vývoja. Ich zadaním bol prieskum ekonomického zhodnotenia vedľajších produktov biorafinérie, konkrétne kukuričného oleja.
Účastníci sa zameriavali na fytosteroly, tokoferoly a karotenoidy, pričom hľadali ich priemyselnú aplikáciu v rôznych odvetviach, napríklad potravinárskom, kozmetickom alebo farmaceutickom priemysle. Ako odborní mentori účastníkov sprevádzali Igor Pipíška a Petra Ondrejíčková z Centra výskumu a vývoja spoločnosti Envien Group. Výsledkom prieskumu trhu bolo objavenie nových príležitostí, ktoré spoločnosť nemala zmapované. Účastníci a vedci teda zažili prieskum trhu aj z pohľadu ponuky, aj z pohľadu dopytu. Vďaka tomu získali lepšiu predstavu o fungovaní celého procesu marketingu vedeckej aplikácie. Projekt podporili spoločnosti ENVI-PAK, Envien Group a Fond Metro v Nadácii Pontis.
Matej Held, Lifbee Academy
Foto Lifbee Academy