S rozvojom informačnej techniky sa autá stávajú čoraz bystrejšie. Rozširujúca sa komunikácia s internetom z nich dokonca môže urobiť súčasť boja proti kriminalite.
Hoci autonómne vozidlá prežívajú svoj vývojársky boom, do nadšenia z autonómnej budúcnosti zaznievajú aj varovné hlasy: Internet vecí je síce úžasná vec, ale ak hekeri prevezmú vzdialene kontrolu nad selfvozidlami… A práve takýto pochmúrny scenár sa stal základom pozitívneho myslenia a celú situáciu obrátil do opačného garde.
Riadenie na diaľku
Predstavte si situáciu: Prídete k parkovisku a vaše auto nikde. Niekto ho ukradol. Zavoláte na políciu a tá vás požiada o povolenie prevziať riadenie vášho auta. Polícia potom odvedie vaše auto k najbližšej policajnej stanici. A čo je najlepšie – ak sa zlodej nachádza v aute v okamihu prevzatia riadenia políciou, zostane v ňom uväznený a muži zákona môžu autičkára pohodlne zatknúť. Nejde o nijaký sci-fi scenár. Tím vývojárov pod vedením inovátora a strategického poradcu holandskej polície Hansa Schönfelda vykonal už niekoľko experimentov na otestovanie možnosti zabrániť kriminalite spojenej s autonómnymi vozidlami. Chceli sme vedieť, či ich môžeme zastaviť a odviezť na určité miesto. Zistili sme, že pravdepodobne môžeme, povedal H. Schönfeld pre stránku TNW. V spolupráci s automobilkami už holandská polícia otestovala niekoľko áut od štyroch výrobcov. A výsledok? Podľa H. Schönfelda je načrtnutá situácia bližšie skutočnosti, než si mnohí myslia. Napríklad General Motors svoje autá od roku 2009 vybavuje diaľkovým blokovaním zapaľovania, čo je zabudovaný spínač umožňujúci vypnúť motor, ak bude nahlásená krádež vozidla.
Optimizmus je namieste, ale H. Schönfeld ho trochu pribrzďuje: Sme ešte roky vzdialení od scenára, keď autonómne auto odvezie zlodeja priamo do väzenia. V neposlednom rade preto, lebo autonómne vozidlá ešte nemôžu legálne jazdiť po verejných komunikáciách. No už teraz existujú inteligentné vozidlá – autá vybavené čipmi, ktoré zhromažďujú údaje o rýchlosti, brzdnej sile a podobne. Vďaka palubnej diagnostike môže polícia v prípade nehody tieto údaje prečítať, aby vedela lepšie určiť okolnosti incidentu. H. Schönfeld očakáva, že autá bez vodiča budú v Holandsku k dispozícii asi až o desať rokov, no tzv. IoT-autá sa stanú realitou skôr. Pripojené automobily majú prístup na internet a často sú pripojené aj k miestnym bezdrôtovým sieťam. To ponúka možnosť prepojiť ich aj s inými zariadeniami a vymieňať si informácie. Vzhľadom na to, že internet vecí (IoT) je čoraz bežnejší, tieto automobily budú komunikovať s inteligentnými zariadeniami, napríklad so semaformi či pouličnými lampami, ale aj medzi sebou navzájom.
Tienisté stránky
No budúcnosť s vozidlami bez vodičov nie je len ružová. Autonómne autá pravdepodobne zvýšia bezpečnosť cestnej premávky a budú šetriť životné prostredie, ale môžu nimi jazdiť aj zločinci, ktorí napríklad pri úniku po bankovej lúpeži budú mať obe ruky voľné, aby mohli strieľať na prenasledovateľov. Takisto teroristi ich budú môcť naložiť výbušninami a samovražední atentátnici už nebudú potrební. Podľa H. Schönfelda bude treba vytvoriť systémy na detegovanie autonómnych vozidiel bez pasažierov vnútri, najmä na preplnených verejných priestoroch. A napokon autonómne autá majú ešte jednu dobrú stránku – budú vždy dodržiavať dopravné predpisy, obmedzenia rýchlosti, rešpektovať červené svetlo na semafore a nikdy nezaparkujú vedľa iného auta stojaceho na okraji cesty. Ak sa teda stanú realitou, veľkú časť dopravných policajtov asi poveria inými úlohami.
Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.
R
foto Pixabay