Čínska cesta na Mesiac

Čína sa považuje za továreň sveta, jej ekonomika je druhá najsilnejšia. Prejavuje sa sila čínskej ekonomiky aj v kozmickom programe? Aké sú najnovšie čínske kozmické plány? – pýta sa Milan Keracký z Prešova. V súčasnosti Čínska národná vesmírna agentúra (CNSA) realizuje program Čchang-e, ktorý má za úlohu… pokračuj

Ako vzniká rovnodennosť

Dvakrát za rok sa stane, že deň aj noc sú na celej zemeguli – s výnimkou južného a severného pólu – rovnako dlhé. Tento jav nazývame rovnodennosť. Jeho príčinou je nebeská mechanika pohybu Zeme okolo Slnka. Práve v tomto mesiaci, presnejšie 22. septembra o 22:02 h letného stredoeurópskeho času (LSEČ)… pokračuj

Ako sa vyvíja architektúra záhrad?

Už v čase, keď si ľudia stavali prvé príbytky, azda uvažovali aj nad tým, ako si skrášliť ich okolie. Popri vývoji architektúry stavieb prebiehal a stále prebieha aj vývoj architektúry záhrad. Odzrkadľujú sa v ňom vplyvy rôznych kultúr. Ich prierezový prehľad poskytuje výstava IGA, ktorá sa koná do 15. októbra… pokračuj

Prečo kvety voňajú?

Väčšina biologických organizmov využíva čuch a prchavé arómogenné látky na vyhľadanie zdrojov potravy, na uniknutie pred potenciálne toxickými potravinami alebo škodlivým prostredím, ba dokonca aj ako komunikačný nástroj. Prchavé látky, ktoré človek vníma pozitívne, označujeme ako vôňa alebo aróma, a ako pach, prípadne zápach, ak je vôňa nepríjemná. Aromatické látky prijímajú čuchové receptory, ktorými… pokračuj

Bezpečná bryndza

Originálnym príspevkom k zdravej výžive ľudí je slovenská bryndza. Sezóna čerstvej bryndze je v plnom prúde. Dá sa vyrábať bezpečnejšie? Bryndza je tradičná slovenská potravina, ktorá pôvodne vznikla z potreby uchovať čerstvo nadojené ovčie mlieko. Postupne sa dostala až na zoznam chránených označení pôvodu Európskej komisie. Ako ju vyrábať bezpečnejšie, skúmajú dlhodobo odborníci zo… pokračuj

Škodí virtuálna realita očiam?

Masovosť použitia a princíp virtuálnej reality založený na blízkosti displejov a očí používateľa vyvoláva otázky. Je dlhodobé používanie virtuálnej reality bezpečné? Nehrozia zdravotné riziká? Výrobcovia náhlavových súprav (headsetov) odporúčajú používať virtuálnu realitu (VR) iba od určitého fyzického veku. Oculus Rift a Samsung Gear VR vyžadujú aspoň vek trinásť rokov, Sony Playstation VR dvanásť rokov a HTC, aj keď… pokračuj

Čo je e-šport?

Elektronický šport čiže e-šport je súťažné hranie počítačových hier ako profesionálny šport. Mnohí si možno pomyslia: Čo je na tom ťažké? Hrá sa a ešte mu za to platia. Je to naozaj také jednoduché? Nie je za tým viac?  Väčšina ľudí si len ťažko spája… pokračuj

Keď oči nespolupracujú

Pojem virtuálna realita používame v súčasnosti čoraz častejšie. Juraj Halička pracuje v tíme lekárov, ktorým virtuálna realita pomáha pri liečbe špecifickej poruchy zraku – tupozrakosti. A na Slovensku sú v tomto priekopníci. Lenivé oči Tupozrakosť (amblyopia) alebo tzv. lenivé oko postihuje 2 až 3 percentá populácie. Poruchu možno aj… pokračuj