Novinky

Batérie na báze zeminy

Nový palivový článok, inšpirovaný 113 rokov starou technológiou, bude udržateľnou a obnoviteľnou náhradou batérií s toxickými a horľavými substanciami. Všetky malé technické a technologické novinky potrebujú zdroj energie, ktorým je obvykle lítiovo-iónová batéria. Nikto to nevie presne, ale odhaduje sa, že na celom svete sa… pokračuj

Nová pomoc v medicíne

Hosťom aprílovej vedeckej kaviarne v CVTI SR bude Jaroslav Katrlík z Chemického ústavu SAV, v. v. i., ktorý bude hovoriť o biočipoch a ich využití v medicíne. Pokrok vo vývoji biočipov nám otvára nové možnosti v oblasti výskumu tela, vývoja liečiv, ale aj diagnostiky chorôb,… pokračuj

Čínske energetické prvenstvo

Začiatkom decembra minulého roku začala Čína dodávať do svojej siete elektrickú energiu produkovanú zdvojeným reaktorom štvrtej generácie. V 60. rokoch minulého storočia začal veľký rozvoj nukleárnej energetiky, čo viedlo k rýchlemu nárastu počtu jadrových elektrární v mnohých krajinách. V súčasnosti vyrába elektrickú energiu približne 440… pokračuj

Podzemná palma

Palmy z čeľade Arecaceae môžu byť veľmi rôznorodé, jedna z nich je však výnimočná. Kvety a plody druhu Pinanga subterranea rastú úplne pod zemou. Palmu objavili vedci v 90. rokoch minulého storočia na ostrove Borneo, no opísaná bola až v roku 2023. Domorodí ľudia ju… pokračuj

Predkovia milovali ovocie

Analýza stoviek fosílnych zubov primátov z Fajjúmskej oázy, púštnej kotliny v Egypte, ukázala, že len niekoľko z nich bolo zlomených. Naznačuje to, že zvieratá častejšie konzumovali ľahko požuteľné potraviny, napríklad ovocie, než tvrdé semená alebo orechy, ktoré by mohli spôsobiť poškodenie zubov. Zuby patrili piatim… pokračuj

Tajomné mraky Venuše

Mraky na Venuši sa skladajú najmä z kvapôčok kyseliny sírovej, vody, chlóru a železa. Doteraz sa však vedcom nepodarilo identifikovať chýbajúcu zložku, ktorá by vysvetlila škvrny a pruhy v oblakoch viditeľné len v UV oblasti. Jediné dostupné údaje o zložení mrakov Venuše boli získané sondami… pokračuj

Tiché supersonické lietadlo

Americká vesmírna agentúra NASA vyvíja experimentálne lietadlo X-59, ktorého nezvyklý tvar by mal utlmiť rázovú vlnu po jeho prelete. Vo vede a technike sa vývoj neraz uberá smerom k cieľu, ktorý je síce inovatívny, ale v praxi nesplní očakávania a je komerčne stratový. Jedným z… pokračuj

Čítanie z neúplnej DNA

Vedci vyvinuli techniku na presnejšie meranie počtu chromozómov v starovekých genómoch a pomocou nej identifikovali človeka s Turnerovým syndrómom, ktorý žil pred 2 500 rokmi. Identifikovali aj prvú známu osobu so syndrómom XYY z raného stredoveku, troch ľudí s Klinefelterovým syndrómom z rôznych časových období… pokračuj

Rozpoznávanie tváre

Systémy rozpoznávania tváre zvyčajne tvorí bodový projektor, ktorý obsahuje laser, šošovky, svetlovod a difrakčný prvok (DOE). DOE je šošovka rozkladajúca laserový lúč na sústavu 32 000 infračervených bodov. Keď sa osoba pozrie na obrazovku, systém premietne pole bodov na jej tvár a kamera prečíta vytvorený… pokračuj

Záhadný sprievodca pulzara

Okolo pulzara v našej Galaxii krúži záhadný objekt, ktorý je buď veľmi ťažkou neutrónovou hviezdou, jednou z najľahších čiernych dier, aké boli kedy objavené, alebo exotickým a dosiaľ nevideným telesom. Rádioteleskop MeerKAT v Južnej Afrike sledoval 13 milisekundové pulzary vo hviezdnej kope vzdialenej 40 000… pokračuj

Ďalšie novinky»