Neandertálski altruisti

Foto M. Conde-Valverde at al., Science Advances, 2024, DOI: 10.1126/sciadv.adn9310

Medzinárodný vedecký tím zdokumentoval prvý prípad Downovho syndrómu u neandertálcov a odhalil, že boli schopní poskytnúť nezištnú podporu zraniteľným členom svojej sociálnej skupiny. Tím pod vedením antropológov z Univerzity v Alcalá a Univerzity vo Valencii v Španielsku študoval kostrové pozostatky neandertálskeho dieťaťa, ktoré pomenovali Tina, v jaskyni Cova Negra vo Valencii v Španielsku. Výskumníci urobili tomografické skeny lebečného fragmentu pravej spánkovej kosti zahrnujúcej oblasť ucha a zrekonštruovali trojrozmerný model. Zistili, že Tina trpela vrodenou patológiou vnútorného ucha spojenou s Downovým syndrómom, ktorá spôsobila ťažkú stratu sluchu a invalidizujúce závrate. Toto dieťa prežilo najmenej šesť rokov, no jeho stav si vyžadoval rozsiahlu starostlivosť od ostatných členov skupiny.
Vedci vedeli, že neandertálci sa starali o chorých. Doteraz však všetky prípady zahŕňali dospelých jedincov, čo viedlo niektorých vedcov k tomu, aby to nepovažovali za skutočne altruistické správanie, ale skôr za recipročnú výmenu pomoci medzi seberovnými. Doteraz sa nevedelo o nijakom prípade jednotlivca, ktorému bola poskytovaná pomoc, aj keď ju nemohol oplatiť, čo by dokázalo existenciu skutočného altruizmu medzi neandertálcami. Presne to znamená objav Tiny, uviedla hlavná autorka štúdie Mercedes Condeová z Univerzity v Alcalá.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.